Top billede

Top billede

lørdag den 1. april 2017

Røntgen og andre resultater :-)

Brown Hunt's DuDer 
Igår fyldte DuDer og hendes brødre Dukan, Don og Digo, 1 år. Jeg syntes at tiden flyver afsted, kan slet ikke forstå at der allerede er gået et år, men når jeg ser på DuDer så MÅ der være gået et år mindst :-)
Hun er blevet en utrolig fin tæve. Hun er størrelses mæssigt perfekt og hun har ligesom noget af det bedste fra både sin mor og far. Hun har et utrolig blidt sind uden at være pjevset på nogen måde, hun er virkelig hårdt gående i terrænet og totalt cool i sit hoved.

Det var derfor også med bævende hjerte at jeg igår fulgtes med Anja Gamst til Nykøbing Mors for at få DuDer og Pelle røntgenfotograferet. For at være helt ærligt var jeg virkelig nervøs. Jeg ville være så uhyggeligt ked af at skulle omplacerer DuDer, hvis hun kom ud med en fejl på en hofte eller albue.

Men både Pelle og DuDer var super fine på hofter og albuer. Pelle var den sidste af hvalpene fra P-kuldet der blev røntgenfotograferet. De øvrige er alle A/0 så det var bare skønt at også Pelle var fin. Et helt kuld der er ren i røntgen er en stor lykke, specielt fordi de også er nogle dygtige og meget søde hunde. Masser af power og alle muligheder i disse hunde :-)

DuDer's bror Digo kaldet Vigo blev også røntgenfotograferet på Sjælland og han så også rigtig fin ud, så det var de første to i D-kuldet. Don bliver røntgenfotograferet den 21. april og Dukan i starten af Maj. De to Don og Dukan står begge ved begyndelsen på deres store kapitel, optagelsen i Schweissregistret. Da denne prøve ligger indenfor de kommende uger og kræver fuld koncentration og udholdenhed hos hundene, vil de gerne have den overstået inden de skal bedøves til en HD/AD røntgen optagelse :-)

Brown Hunt's Digo
Nu er der røntgen fotograferet 9 ud af 11 hvalpe efter Paddy, på mine to tæver - og det ser rigtig godt ud. Alle har fine hofter og albuer. Dejligt at Paddy avler så fine og sunde hvalpe på vores linjer. Jeg ved at de svenske opdrættere der har brugt ham er utrolig glade for deres hvalpe og jeg har også hørt fra et par af de svenske ejere af Paddy hvalpe, som har været søde at sende mig billeder af deres hvalpe og fortælle mig lidt om hvalpene, som nu er voksne hunde.

Paddy slår hårdt igennem på sine kuld. De ligner ofte deres far en hel del. De arver hans meget venlige sind, hans tykke tykke pels og hans ærlighed i marken. Paddy vil så gerne gøre alt godt, så han gør sig næsten altid umage.

Jeg kommer til at smile lidt når jeg skriver dette, for lige i dag er jeg røget ud på en rigtig dum fejl på en RJK vinderklasse prøve. Vi fik en lang markering i en rapsmark og når jeg siger lang så var den virkelig lang 160m deromkring. Paddy går rigtig fint de 160m ud - men falder lidt af linjen med vinden så han havner 20-25m på højre side af dummyen. Jeg stopper ham og vinkler ham til venstre, bæstet gik så bagud, stopper igen vinkler ham til venstre han går igen bagud, BÆST !!!
Stopper ham og vinkler igen til venstre han går til højre - så blev jeg forståeligt nok bedt om at kalde ham hjem øv øv øv - det var virkelig ikke særligt sødt af Paddy :-)

Men op i vinden har før givet problemer så jeg må have trænet dette noget bedre - i det hele taget lydigheden i dirigeringen på de lange afstande, skal blive bedre.

Når det så er sagt så var det en FED prøve og en virkelig god dag :-) Nu glæder jeg mig over Paddy hver eneste dag og det er ikke tilfældigt at jeg har valgt at have to døtre i avlen efter ham, han er en mønster model for en labrador i godhed og stabilt temperament, han er meget højt elsket her i huset, selvom han ikke gik til venstre i dag :-)