Top billede

Top billede

søndag den 6. december 2020

Træningsjagt....

Grundet Covid19 har der i år kun været holdt et minimum af Vinder A prøver og jeg har først fået lodtrækning til en prøve den 17. november og ugen inden blev alt aflyst på grund af Covid19 - ind imellem føler jeg mig virkelig uheldig.


MEN intet er skidt uden at være godt for noget. Jeg har været så heldig at komme med på nogle Ruff Shootings med Indy. Træning på trampejagt hvor der skydes fugl over hundene og vi får nogle virkelig fine opgaver til hundene. Typisk er vi 5 hundefører og 5 skytter og så går vi gennem terrænet og en hel dag. Det er naturligvis i rand områderne så der er langt mellem fuglene så vi går lange stræk i meget uvejsomt terræn med hundene fri ved fod. Vi deles om fuglene således at alle får forskellige apporteringsopgaver og det er bare guld værd. 

Skytterne er super godt skydende og virkelig tålmodige med bare at stå og kede sig mens vi træner hund. Det er betingelserne for at være med når jagten laves for hundeførerne.

Jeg har haft 4 af disse træninger i år og jeg syntes at Indy bliver skarpere og skarpere. I dag var det på smukke Lykkesholm og det er nok det mest uvejsomme terræn i kender.


Det er tæt og fyldt med væltede stammer og våd områder og utrolig hårdt at gå i. Skytterne kæmper og vi hundefolk kæmper med at holde os på benene og stadig hurtigt bringe hunden i en position hvorfra den kan se de fugle der bliver skudt. Billedet herover er fra den internationale prøve i januar i år på netop Lykkesholm og i dag var vi igennem præcis de samme områder og det gav mange gode minder om fine fugle i januar - men stadig utrolig hårdt at færdes i.

Min balance er voldsomt udfordret specielt hvis jeg kommer til at sidde fast i noget mudder - så kan jeg slet ikke trække mig fri og samtidigt holde balancen. Det bliver spændende om det bliver bedre efter min operation.

 
At gå på skråningerne fuld af brombær er virkelig en stor udfordring. Jeg er SÅ imponeret over Indy som hele tiden holder sig ved mig og som i mange situationer har trukket mig op af en grøft eller støttet mig, hvis jeg har været ved at falde. Det er naturligvis ikke tilladt på prøve at gribe fat i sin hund - men når man er ved at falde, så griber man i det der er ved en og Indy har så tit hjulpet mig her. Han er en stor og stærk hanhund og har tydeligt forstået at jeg ikke er helt på toppen - han venter tålmodigt på mig når jeg ligger i skovbunden og spræller som en bille, efter et fald og vi griner sammen!

Jeg er utrolig taknemlig for de søde mennesker, der hjælper mig og bærer over med mig i denne tid og som gider have mig med på slæb, på disse træningsjagter af hjertet TAK.

I dag var en virkelig fin dag og jeg fik så mange fine fugle og var virkelig godt tilfreds med Indy. Det er SÅ godt at Indy ikke kan udtale sig om hvorvidt han er tilfreds med mig, jeg lavede sådan nogle tumpede fører fejl i dag.
Af en eller anden årsag var jeg bare ikke skarp. Fik ikke linet ham ordentligt op 2 gange og var ikke nøje regnene nok med en af mine linjer. Det er SÅ utrolig vigtigt at være skarp og få trænet hunden i linjer og linet ordentligt op - når man nu har chancen på en rigtig jagt. Fuglen er det mindst vigtige - den skal vi nok finde - men træningen af hunde i den "skarpe" situation er SÅ vigtig. 

Jeg lavede også nogle fine ting og Indy lavede hele tiden nogle fine apporteringer. Særligt hans første fugl som han var anden hund på og som jeg ikke havde set nedfaldsstedet på, men blev guidet af Thomas, som også var den der insisterede i at jeg skulle holde ham på området for fuglen var der. Vi søgte og søgte og han fik lov at søge lidt ud og tilbage i området og i 3 forsøg BINGO så var fuglen der. 
Det at have tålmodighed og at huske hvor hunden har været og hele tiden prøve at handle den i god vind uden at handle så meget at hunden stopper med at søge - det er en svær balance men i dag lykkedes det super godt.
Indy er blevet virkelig god til at holde sit område og til at søge i området, kunsten er at balancerer handlingen af så han stadig holder selvstændigheden. Vi øver videre.

Fedt at se Niels Henrik handle sin hund for det lærte jeg af i dag. Lærte små detaljer hvor han er ekstremt nøje regnende og ikke går på kompromis. 
Ja behøver jeg at sige at disse dage er guld for krop og sjæl. Arhhh måske ikke for kroppen ha ha ha for hold nu kæft hvor er det et tuff terræn og færdes i men også vildt fedt at apportere i fordi det netop er nærmest umuligt at sende på en lige linje så her er balancen også hvordan hunden tager sig igennem terrænet - den skal forsøge at holde linjen det var læren idag.

Nu håber jeg bare at Indy holder sig skarp til næste sæson så vi forhåbentligt kan gøre os gældende på et par vinder A - Vi vil i alle tilfælde gøre et forsøg.

Tak til alle i dag for en virkelig skøn dag.