Top billede

Top billede

søndag den 24. maj 2020

Sidste uge og fødslen nærmer sig....

Så er bryggerset gjort klar til den kommende fødsel. Vores tæver føder altid i et badebassin fordi det er super blødt og rart for tæven at ligge i og de luftige ringe der danner væg, er blide mod tævens yver når den træder ind i bassinet for at die sine hvalpe og hvalpene kan ikke komme i klemme mellem tæven og kanten - da ringene altid bare giver sig hvis hvalpen ønsker at kravle bagom tæven.

Men bedst af ALT - det er så let at gøre klar. Der skal ikke slæbes tunge trækasser frem og tilbage. Ej heller samles trækasse. Når hvalpene forlader bassinet kan det smides ud og dermed overføres ingen bakterier mellem kuldene.
Og så er det super let at rengøre mens hvalpene er i bassinet. Det tørres let rent med en vådklud.

Jeg har klippet nogle vet bed tæpper i en cirkel som passer i bassiner med 150 cm i diameter - så ligger både tæve og hvalpene blødt og tørt.

Ketchup har i dag gravet lidt udenfor. Så nu begynder hun at forberede sig på at give slip på de fostre hun har båret og beskyttet i snart 9 uger. Det giver altid lidt uro i kroppen som oftest giver sig udslag i en smule graven og rumsteren.

Ketchup kan godt finde på at grave i flere dage op til fødslen så det er ikke et tegn på at hun er på vej i fødsel - mere et udtryk for forberedelse.

Hun spiser stadig med største velbehag og tigger som en vanvittig når vi spiser. Hun syntes at hun har fortjent en bid af alt hvad der er på bordet så det får hun selvfølgelig ha ha !

Hun er en erfaren dame hvad fødsler angår og hun tager alting med største ro - og det gør hun også når hun føder. Hun plejer at føde 1-2 hvalpe og så lægge sig til at sove i 1-2 timer, før hun så igen føder 1-2 hvalpe osv. - det er ikke noget for mig kan jeg sige jer. Jeg vil gerne have fødslen overstået hurtigt så jeg ved at hvalpene er ude og alt er fint. Men den går ikke med Ketchup, hun føder som hun finder det bedst og så må jeg finde mig i det :-)
Jeg er så også blevet en erfaren dame som godt kan sove sammen med Ketchup og vågne når hun har veer, så det er sådan det er at føde med Ketchup. Hun tester min tålmodighed he he !

Til gengæld er hun en super mor og passer hvalpene til UG kryds og slange så i ugerne efter fødslen kan jeg bare slappe af og nyde de små hvalpe. Så laver hun alt arbejdet i hvalpekassen.

Hun er ved at være pænt rund så det bliver rigtig spændende hvor mange hvalpe der kommer i den kommende uge. Jeg håber inderligt at alle får deres ønsker opfyldt 💓