Top billede

Top billede

onsdag den 19. april 2017

Når glæden bobler i maven....

Når man arbejder med hunde så skal man være indstillet på at det ind imellem er en rutsje tur - det går op og det går ned. Der er stjerne stunder og der er mega lange perioder hvor man bøvler og ikke når nogen vegne - og man skal elske det både når det går op og ned.

Ketchup 4.vinder ved Vildtspor Unghundemesterskabet 2013
I denne tid bobler glæden i min mave. Ikke fordi jeg vinder med egne hunde - men fordi jeg har en helt særlig hvalpekøber der i den grad har succes.

Karl Venborg Lauritsen hedder han og hans hund hedder Brown Hunt's Dukan - og ja Du Kan !!! eller retter De Kan sammen noget helt særligt.

Dukan blev født den 31. marts 2016, altså for knap 13 måneder siden. Det var bestemt længe i forvejen at Karl skulle have en hvalp fra netop dette kuld. Karl har en sort tæve som er moster til Dukan. Kira er nemlig søster til Ketchup som er mor til DuKan.

Inden jeg skulle parre Ketchup vidste jeg at jeg skulle lave 2 schweisshunde i det kuld - så jeg var tænksom og det var ikke tilfældigt at jeg valgte at linje avle på Bedgebrook Excalibur. Det er nemlig ham der har lavet de stærkeste spor hunde på min tæve linje - både med Bedgebrook MoonShadow som far og nu også med Kayteens Star at Meadowlark som far.


Kombinationen Paddy/Ketchup er for mig helt speciel. Jeg ejer selv DuDer fra dette kuld og det er længe siden jeg har haft en tæve som jeg er SÅ glad for. Hun har alt det gode fra begge sine forældre og det tror jeg kuldet har generelt.

Karl og Dukan startede på deres første Schweissprøve den 7. august 2016. Dukan var 17 uger gammel og gik som en drøm, opnåede en flot 1.pr. på 400m/3timers spor - det samme gjorde hans bror Don og Frank.

Karl ligger ikke stille ret længe af gangen og trods bukke sæson og jagtsæson og travlhed med eftersøgninger med Kira - så var han i skoven hver uge og træne med Dukan. Allerede den 20. november, Dukan er knap 7 måneder gammel, starter han igen på Schweissprøve.

Denne gang var det 400m/20 timers prøven der kom i hus uden problemer. Det var SÅ flot.

Jagtsæsonen gik og Lone gik til træning hos mig med DuKan for at træne almindelig lydighed. Denne træning resulterede i en bestået brugsprøve i Marbæk den 4. februar. Lidt lydig skal den alligevel være sådan en Schweisshund :-)

Karl har trænet hele vinteren og foråret og i sædvanlig Karl stil, så får jeg intet at vide om hvilke planer han har - jeg får en sms når der er noget at skrive hjem om :-) man er vel ærekær :-)

Sådan en sms fik jeg den 12. marts - endda en meget glad en af slagsen. Karl og Dukan havde deres debut denne dag på DRK's Championatsspors prøve på Sjælland. Det er nok den sværeste konkurrence prøve der findes i norden. Sporet er 1000m langt - 20 timer gammelt og så har det forskellige elementer på sporet. Det kan være opstart på åben mark, sløjfer, hestesko, rund gang, spids vinkel, fingre, you name it.

Karl og Dukan gik et kanon flot spor og opnåede en flot 1.pr. på deres debut i denne klasse. Det er virkelig imponerende og med en hund der var 11 måneder og 14 dage gammel - wau !!!

I mandags på anden påske dag - fik jeg endnu en fantastisk sms ! Karl og Dukan var igen afsted på sporprøve på sjælland. Igen var det en flot triumf, de gik et super overbevisende spor og opnåede denne gang både en 1.pr. og at blive prøvens bedste hund.

Succes'en vil ingen ende tage.......  Jeg vil slutte denne lille historie om de to succesfulde drenge - med at sige ... Jeg er SÅ stolt ! Tænk at være så heldig som opdrætter at have så dygtig en hvalpekøber - det er ganske få forundt.

Karl og Dukan - Bedste hund på Championatsspors prøven 2. påske dag 2017
Der er ikke mange af hundeførerne i Schweissregisteret der stadig fører hund på prøverne. De der gør har jeg stor respekt for, specielt de som er dommere, for jeg syntes ikke man bør dømme hvis man ikke selv fører hund på prøve. Der er så mange detajler der er vigtige at have under huden når man dømmer, derfor bør man selv med jævne mellemrum fører hund på prøve.

Jeg har stor respekt for at det er travlt at være i registreret med sine hunde og jeg ved at prøverne bliver nedprioriteret med rette. Så derfor er jeg også utrolig stolt af de hunde jeg har i registeret som også føreres på prøverne ind imellem - Peter Kristensen, Henriette Vincent og Karl Venborg gør det og jeg er SÅ stolt af dem.