Top billede

Top billede

tirsdag den 2. maj 2017

Indy ~ Castlemans Syrian :-)

De seneste 3 uger har jeg startet Indy på 5 prøver i vinderklasse. Det er første gang at jeg har en hund der i så ung en alder har vist at han er klar til dette niveau omend han naturligvis ikke er 100% stabil i alle opgaverne.

Indy er virkelig en helt fantastisk hund. På mange måder føler jeg at han hjælper mig mere end jeg hjælper ham, når vi står i prøve situationen. Selvom jeg har været med i det her game i mange år så er jeg altid nervøs når jeg starter hund i vinderklasse. Der er lidt bobler i maven og de er ikke altid en fordel, men jeg tror også at de er en nødvendighed.

Forrig søndag startede jeg på Working Testen på Ørumgaard. En virkelig svær WT hvor der kun var 8 hunde ud af 32 der gennemførte prøven. Rigtig mange af de "dygtige" tidligere vinderplacerede hunde faldt fra i løbet af dagen.

Indy havde været på Mocktrail om lørdagen - uden at komme nævneværdigt langt, men søndag var han mere heldig med start opgaven som var vandarbejdet som han elsker og så en god dirigering med terrænskifte - det var lige noget for Indy og han startede med et flot 20 tal.
Selvom jeg godt kunne mærke på Indy at han var ved at være træt på den sidste post efter to dage på prøve, så gik han i højt tempo i den linje jeg pegede ud, 160m ud på dirigeringen. Først da jeg skulle stoppe ham, indså jeg at han var træt for jeg lavede det længste stopfløjt i mands minde :-) Men han stoppede og tog min anvisning, så vi fik 16 point og var igennem prøven med 75  point. Slet ikke prangende, men absolut godt nok til mig.  WT1 havde 86 point - så prøven var ikke så let endda.

Jeg bestod og om mandagen fik jeg så en sød opringning om at jeg skulle have været WT7 :-) ærgerligt ikke at få anerkendelsen på dagen - men trods alt godt at det bliver opdaget og rettet.

I lørdags tog jeg så til Ulfborg og startede Indy i vinderklassen på C-prøven. Det var en rigtig god prøve syntes jeg. De fleste af vores favorit discipliner var på programmet. Vi startede med en tramp - YES  we love it :-) - Indy gik helt vildt fint, plukkede alle markeringerne, trods en lidt kaotisk start hvor hunden til højre for os knaldede og den anden hundefører glemte at stoppe ved båndet, så der var pludselig uro i linjen, men det tog Indy i stiv pote.

Næste post var en markering til hunden til venstre - den faldt i vandkanten, en markering der faldt langt ude til højre, til hunden til højre og hunden i midten - læs min hund skulle dirigerer over vand til en ø. Det var efter min vurdering klart sværrest at stå i midten - for de to øvrige hunde fik set en hund sejle over søen og hente en due, så de vidste hvor duen lå og de fik en retning.

Indy gjorde det SÅ fint, jeg bommede max. Indy løb som de fleste af hundene ned af bakken og over vejen og ned i vandkanten, hvor de lige havde set markeringen falde. Jeg stoppede ham og kom så til at give en back, hvor efter han løb til siden i vand kanten - måtte stoppe ham igen og denne gang var jeg imellem tiden vågnet og fik sagt Get over. Øjeblikkeligt snurrede han rundt og sprang i vandet og sejlede over på øen - dygtig dreng :-) Herefter plukkede han begge markeringerne. Jeg aner ikke hvad jeg fik i point for det - for dommeren valgte at køre med lukket point som man gjorde det i gamle dage :-)

Her efter gik vi til den næste post hvor vi startede med en lang dirigering på ca. 120-140 meter - den lavede han super flot til 18 point. Så kom vi til vores absolutte dårligste disciplin. Frit søg med 3 hunde. Det har vi aldrig trænet og Indy stod igen i midten - på meget lidt plads og han følte sig presset af de andre hunde ingen tvivl om det. Alligevel fik han kæmpet 4 stykker vildt hjem i et kæmpe område, men hans søg var mangelfuldt - han kom ikke i hele området og jeg måtte skubbe til ham ind imellem - vi fik 9 point for denne opgave og det var jeg godt tilfreds med.

Sørme om ikke det viste sig at vi havde point nok til at komme i finalen. Tak til Kasper Berthelsen der nåede at fange mig da jeg faktisk var på vej hjem :-)

I finalen fik vi en 2½ markering. Indy startede med at plukke den sidst kastede af de første to. En markering der faldt på 190m afstand, vi stod på en bakke top, de skulle ned af bakken, gennem et område med gyvler hvor åbenklasse havde haft søg, over en grøft, over en vej, over endnu en grøft og så igennem nogle flere gyvler og ud på et åbent område. Den fugl plukkede han bare - nøj hvor jeg syntes han var sej. Flere af de 9 hunde i finalen fik ikke denne fugl hjem og nåede dermed aldrig til resten af opgaven. Vel hjemme med fuglen, fik vi kastede den sidste fugl i opgaven, Indy gik lige på - men kunne ikke finde vej diagonalt igennem terrænskiftene - så jeg bøvlede noget med at få ham dirigeret til denne fugl. Så lå der den først kastede fugl tilbage og den henter han så flot. Jeg var SÅ stolt af ham, det var en opgave langt over vores niveau og alligevel får vi den hjem. YES.

Kun 4 ud af de 9 hunde klarede finale posten. Derfor var skuffelsen virkelig til at smage på da de vinderplacerede 3 hunde og undlod at vinderplacerer mig. Piv hvor blev jeg ked af det og meget skuffet.
Senere viste det sig at der var en misforståelse omkring tallet 6, der var årsag til at jeg ikke blev placeret - men jeg skulle have været placeret. Så jeg fik en opringning mandag om at jeg alligevel blev placeret og at de desværre have lavet en fejl. Dejligt at en ansvarlig prøveleder følger sagen op og får rettet tingene. Dejligt at jeg trods alt fik min så hårdt tilkæmpede placering. Jeg var SÅ stolt.

DuDer fik en lille 1.præmie i begynderklassen. Det var en fin og meget fair prøve, hun gik SÅ fint på alle opgaverne indtil vi kom til søget. Der viste hun at hun stadig mangler en del erfaring. Søget lå i lyng og i kuperet terræn. Hun løb og løb og der gik alt for meget ben i opgaven frem for koncentration om at lede. Hun fik bragt 4 stykker vildt hjem og kom over en hel del terræn, men det kunne have være langt mere effektivt.

Jeg var alligevel imponeret af de to unge dommere Kasper og Thomas. To meget lovende unge knejter der dømte så fint. Lod evt. tvivl komme hunden tilgode og Thomas skrev en fin kritik hvor han lod alt det øvrige arbejde opveje det lidt ueffektive søg. Dejligt !

Anne-Mette optog en masse små videoer af DuDer og jeg fra begynderklasse prøven og de er så fine at kigge på - tusinde tak Anne-Mette.

Nå det var lidt om den sidste tids prøve stradbadser - Indy og jeg tager alt det gode med os og arbejder videre med de ting som vi skal styrke. Det er sådan en spændende tid vi går imøde sammen :-)