Top billede

Top billede

torsdag den 4. maj 2017

Småt og Godt

Indys hvalpe hos kennel Bradfield v/Ulla Lindner

I tirsdags blev Indy far til 6 fine hvalpe hos Simon Grove. Mine gule hanner er super gode til at lave gule hvalpe, ser det ud til. For også i dette kuld ligger der flere gule en sorte må man sige. Der kom 3 tæver 2 gule og 1 sort, 3 hanner alle gule. Så 5 gule og 1 sort.
I kan se mere om dette kuld på http://www.milleshvalpe.dk - der er både hanner og tæver til salg.

Hos Ulla Lindner kom der også 6 hvalpe efter Indy og der er der 4 gule og 2 sorte. Men Paddy har dog lavet det vildeste gule kuld i Finland. Her kom der 10 hvalpe og de 8 var gule og kun 2 var sorte, så det var virkelig en gul omgang :-)

Egentligt er det helt tilfældigt hvor mange der kommer af hver og jeg kan se at jeg selv statistisk har haft nogenlunde lige mange talt over flere kuld, men ofte lidt skævt fordelt på det enkelte kuld :-)
Milles hvalpe hos Simon Grove

Hos Rikke Birk kennel Lab Showtime, ligger der også 6 fine hvalpe, 3 gule og 3 sorte, så her er fordelingen ligelig, MEN jeg husker faktisk ikke den oprindelige fordeling, for Josie bar 10 hvalpe, desværre var der nogle der faldt fra under fødslen og lige efter.







Barf fodring
Kyllinge halse
For godt en måned siden begyndte vi at barf fodre Skimmer. Skimmer har altid været meget vanskelig af fodre. Han har hele sit liv været tynd og haft svært ved at tage på. Han spiser meget gerne alt, så appetitten fejler ikke noget. Men han kan ind imellem se helt træls ud i pels og hul.

Efter en samtale med vores dyrlæge blev vi enige om at prøve at Barf fodre ham. Det var virkelig en øjenåbner for os. Vi startede med at købe 10 kg færdig barf fra firmaet Mush Vaisto. De 10 kg er fordelt i blokke af 200 gram hvor alt er færdigt blandet. Der er tilsat grøntsager, kød osv. Det var super nemt.

Men denne løsning er også i den dyre ende. 10 kg færdig Barf fra Mush Vaisto koster kr. 548,50

Det mest utrolige var at Skimmer i løbet af bare 7 dage forandrede sig markant. Han tog på i vægt, han blev i markant bedre humør og efter 10-12 dage var hans pels skinnende blank. Han besørger stadig 2 gange dagligt (fodres også 2 gange dagligt) men en barf lort består af 4 små kugler, der er helt tørre, så de smuldre hvis man trykker på dem. Ja jeg har prøvet :-)

I skrivende stund har jeg undersøgt en masse om Barf fodring. Jeg gør det ikke helt som de der er meget Barf-dedikeret. Mine hunde har ikke faste dag, de har ikke fast kødbens dag og de fodres stadig to gange dagligt. Barf ideen er Fodring en gang dagligt, en faste dag i ugen, en kødbensdag i ugen.
Revet gulerod, kallun, lamme-mix og blod.
Men det har alligevel udviklet sig en del. Jeg handler hos Kragborg-Råfoder, der køber jeg alt kød. Det ligger tæt på mig så jeg bare kan hente det selv. Jeg køber 5 kg poser med løsfrossent kød blandinger, kallun, kyllinge halse, vinger og rygge. Alt råt.

Så har jeg sat min mini foodprocesser iført rivejern, ud i hundekøkkenet - den river æbler, gulerødder, squash, agurker osv. - som jeg køber når det er på bud. Grønt sager rå, tilføjer jeg nu selv kødet. Der til får de lakse olie (fik de også før i tørkosten), samt et vitamin/mineral tilskud. Sidst nævnte ved jeg ikke om er nødvendigt - men mest fordi jeg fodre efter hvad der er på tilbud og derfor nok ikke så varieret som jeg skal.
Det er meget svært at regne ud hvad det koster, fordi jeg ikke har vejet deres foder og dermed ikke gjort op hvad jeg bruger i måneden. Umiddelbart tror jeg ikke at det er dyrer - men jeg ved det er mere besværligt.
Tommy syntes det er noget frygtelig bøvl, så i skrivende stund er det kun 3 hunde der Barf fodres og jeg vil tro at det ender med at jeg skal Barfe mine + Skimmer og Tommy's øvrige hunde får tørfoder :-)
Jeg har hele tiden været overbevist om at Barf var bedre end tørkost, det er helt logisk i min verden, men også langt mere besværligt når man har mange hunde. Men når man ser hundenes glæder ved at indtage et sådan måltid, man oplever at de som får tørkost - går fra deres foder fordi de også vil have råfoder, man ser mængden de udnytter af det de indtager, så bliver man overbevist om at det er det hundene har bedst af at blive fodret med.

Det betyder ikke at tørfoder er dårligt. Vores hunde har fået tørfoder i mange år. Men for mig bliver det svært at vælge råfodret fra i fremtiden.

Jeg vil naturligvis forsøge at regne lidt på denne rå fodring - således at jeg kan fortælle jer lidt om prisen på sådan en rå fodring. :-)

Vores fine vinder dummy.
Jeg er heller ikke helt sikker på at jeg tør selv at blande foder til en hvalp i vækst. Her vil jeg nok være nød til at tør fodre eller vælge et af de færdig blandede Barf produkter. Jeg syntes det er alt for farligt at eksperimenterer med hvalpene.

Så fortsættelse følger i Barf projektet hos kennel Brown Hunt.

Endnu en vinderplacering til Indy ~ Castlemans Syrian
I lørdags var Indy og jeg på C-prøve i Ulfborg. Som jeg har skrevet lidt om tidligere så blev vi alligevel vinderplaceret og har modtaget en fin lille dummy fra Dummyshoppen. Tak til Kim og Line for den fine sponsor dummy - den skal ligge på hylden som den første dummy Indy og jeg har vundet sammen - kan ikke tages i brug må bare nydes :-)