Top billede

Top billede

torsdag den 11. juli 2019

Træning og planlægning....

I øjeblikket træner jeg en hele del hunde :-)

DuDer
Twitter træner jeg frem mod åbenklasse opgaverne og hun går helt utrolig fint. Hun er en meget ung og meget levende hund. Der er ikke meget ro i måsen på hende, så hun skal handles ganske langsomt og roligt.
Hun kæmper en del med markeringsarbejdet for hun elsker at løbe og tror at hun kan løbe sig ud af alle problemer. Det går langsomt fremad med at koble hjernen til også - men hun er så stort et talent at jeg bare elsker at arbejde med hende. Hendes hale er i øvrigt blevet rigtig fin omend lidt kort men helet fint op og hun arbejder for fuld udblæsning.
Twitter er meldt på både det danske og det Norske unghundemesterskab, samt en begynderklasse prøve i Norge fordi der bliver man virkelig prøvet af. Begynderklasse prøver i Norge har utrolig mange elementer og hundene skal arbejde over lang tid - så jeg glæder mig til at føre hende i Norge i august.

DuDer træner jeg mod vinderklasse. Hun havde en kanon sæson i åbenklasse sidste år hvor hun i alt blev stilt på 7 åbenklasse WT'er og vandt de 5 og blev nr. 2 på de to andre, der ud over fik hun 2 x 1.pr. i åbenklasse på B-prøve.
I efteråret nåede vi ikke A-prøve sæsonen inden hun gik i løbetid og blev parret. Men det skal vi i år afsted på Åben A og jagte en 1.pr. det bliver SÅ godt.
DuDer er også meldt på 2 vinderklasse prøver i Norge i år - men ikke på Mesterskabet, for jeg bliver for stresset hvis jeg skal fører 3 hunde på mesterskabet i år, så der er det kun Twitter og Indy der kommer til start.
DuDer er super skarp på søger og markeringsarbejdet og her er hun klar til Vinderklassen - men jeg mangler stadig en del på dirigeringsarbejdet. Jeg har stadig ikke nok stop i hende - hun tvivl efter 3. stop så det arbejder vi på. Men hun er utrolig stærk i alt det andet, en af de bedste tæver jeg har haft og nøj hvor hun ligner både Pasta og sin mor Ketchup, en skøn tæve linje jer har her.

Fawn

Fawn er også i fuld gang - min frække og sjove 8 mdr. gamle unghund som bare er super dygtig. Fawn er efter DuDer og Indy, med Paddy og Ketchup som bedste forældre på moder siden og Mango og Blitz som bedste forældre på fader siden - Whats not to like !
Hun er en kanon hund, som jeg skynder mig langsomt med, for hun har en stor motor og vil så utrolig gerne arbejde. Hun er virkelig kvik i pæren så hun lærer rigtig hurtigt - så jeg behøver ikke mange gentagelser til hende. Jeg træner hende max 2 gange i ugen for hun har brug for at lagre det som hun lærer og få lov at være unghund imellem træningerne og bare slappe af i flokken.
Fawn har brug for meget impulskontrol træning. Hun vil rigtig gerne løbe på alt der kastes så det taler vi lidt om ind imellem. Til gengæld rummer hun fint at andre hunde arbejder, hun sidder roligt og kigger på uden at bliver stresset.

På denne tid af året hvor vandet er varmt der prioriterer jeg at få trænet hundene på vand og Fawn er i fuld gang og arbejder utrolig fint. Hun kan rigtig fine linjer på vand - men hun er let at stresse i dette element så jeg er varsom med hvad jeg træner på vand. Hun får aldrig lov bare at hente en markering på vand. Hun laver altid noget andet inden hun sendes på den dummy der er kastet i vandet.

Ellers er det med hende som med Twitter at vi træner healwork, healwork og så lige lidt mere healwork. Vi går en masse en mands tramp og vi træner linjer og grund dirigering.

Punktum er også i træning i denne tid - for hun skal også på prøve både i Danmark og i Norge. Punktum jagter sin 1.pr. i åbenklasse i år - hun har været lidt sen i sin udvikling og har også haft et skønt kuld hvalpe i foråret så hun er modnet med den del.
Punktum trænes af både Tommy og jeg. Jeg laver alt slave arbejdet med grund dirigeringerne og Tommy træner og fører hende på prøverne. Det går faktisk helt fint og Punktum går super fint for os begge - det er lidt sejt af hende :-)

Så ja en spændene tid ligger foran os her i august og september.

Twitter