Top billede

Top billede

fredag den 8. november 2019

Prøve debut i Sverige....

Lørdag den 2. november fik jeg plads i Eliteklasse B-prøve med NOJCH Castlemans Syrian alias Indy. Jeg har aldrig været på prøve i Sverige før så jeg var meget spændt på hvad jeg kunne forvente.

Fredag var jeg på opsamling hele dagen, så jeg tog blot hjem og pakkede mine ting og kørte så til Sjælland hvor jeg havde booket en overnatning i Ringsted. Jeg skulle følges med Charlotte der skulle starte 2 hunde på prøven og vi skulle mødes kl. 05 om morgenen og gab det er altså meget tidligt.

Efter et langt varmt bad gik Indy og jeg til køjs og sov 5 timer inden turen gik nord på. Dejligt med selskab af Charlotte og hendes to fine hunde, så er turen ikke så lang.

GPS'en ledte os direkte frem og til et helt fantastisk fint område. Det var sådan et sted man ville elske at træne hund en varm sommer dag - men når man står i Sverige og temperatur måleren viser 1 grad plus - så bliver man lidt urolig når man ser alt det vand. Der var søer og åer og søer med øer og ja alle muligheder for at få gedigent vand arbejde i noget meget koldt vand.

Prøven startede og vi gik begge ned for at se de to første hunde. Vi skulle op to hunde af gangen. Prøven startede med en dobbelt markering på vand. De blev kastet fra modsat bred og vi stod et stykke inde i området med god afstand til vandspejlet men i samme niveau som vandet.
Først kastede lå med en ø hunden skulle krydse på linjen ud til fuglen. Sidst kastede lå ret frem for hunden. Det var to gode lange svømmeture på ca. 60m for den første og nok 80m på den næste.

Nøj der var mange af hundene der bøvlede med specielt nummer 2 markering - men også flere der bøvlede med begge. Flere af hundene værgede sig ved at gå i det kolde vand, specielt anden gang, hvilket var forståeligt nok.

Verden bedste Indy sprang med et højt plask ud i badekarret og hentede den første and. Sender på den næste og han springer igen i vandet men svømmer med retning mod samme område som den først kastede så et enkelt fløjt og en højre så svømmede han atter på ret kurs og anden blev bragt.
Herefter går vi fri ved fod op gennem et skovstykke hvor der falder 4 skud oppe til højre for os mens vi fortsætter lige frem. De 4 skud er til et nærsøgs område som vi skal arbejder på senere.

Da vi stopper i skoven står vi på toppen af en bakke. Foran os ligger et skov stykke hvor den forreste del er fældet granskov med store dynger af grangrene i men helt åbent. I den bageste del er der unge træer der står ganske tæt, og bag dem kan vi se en ud over en kæmpe sø. En utrolig smuk udsigt hvis ikke lige det var fordi det var et KÆMPE søge område.

Laveste nummer sendes og når hunden har hentet 2 stykker vildt - så vender de rundt og sender på en dirigering til nærsøgsområdet og henter her 2 stykker vildt.
Mens dette foregår - sendes højeste nummer i søget og når de har hentet 2 stykker i søget så skal der hentes 2 i nærsøget.
Herefter får vi en markering hver - den er ikke lang men tjener det formål at vi senerer skal sende forbi det område og dobbelt så langt ud til et dirigeringsområde.
Mens vi henter markeringer og fugle i nærsøget er der hele tiden en af hundene der arbejder i søget til begge hunde har hentet 4 fugle. Jeg kan bare sige jer at de fik lov at søge - hold nu op vi søgte længe inden de fandt fugle og det trak virkelig tænder ud det søg.
Efter søget fik den ene hund så en dobbelt markering og den anden hund skulle hente en dirigering efter at dobbelt markeringen var kastet den anden hund var sendt på den første fugl i dobbelt markeringen  - så de to hunde arbejdede samtidigt. Det var ikke noget for fineste Indy der stoppede prompte da min makker hund blev stop fløjtet i dirigering ha ha - nå men han fandt ud af at det ikke var til ham og bragte dobbelt markeringen med lidt hjælp på den ene fugl.

Herefter byttede vi og skiftede opgaver. Indy lavede en rigtig pæn dirigering - nice :-)

Sidst opgave var en lang dirigering over vand til et lille græs/siv område hvor der lå en and. Vi stod ca. 25 m fra vandet og jeg syntes ikke at det virkede som en uoverskuelig opgave da jeg så den om morgenen. Men nu stod jeg der som sidste hund og der var kun 3 hunde der havde hentet den dirigering ud af 11 hunde - så jeg ville rigtig gerne have den fugl hjem må jeg sige.

Jeg sendte Indy med en Get over kommando - for han skulle over vandet og søge på kanten på modsatte side. Indy gjorde mig så glad for han satte afsted og gik direkte i vandet og svømmede over. Eneste hund på dagen der ikke tøvede på kanten af vandet - og I der kender os ved at vi har haft et lille trænings issue med netop det at stoppe på kanten. YES det var fedt.
Min Makker der kæmper med sin flat - der aldrig kommer helt over - vi skal over til lyset.
Alle opgaver var løst men jeg vidste at jeg ikke lå til en 1.pr. for Indy spurgte en del gange i søget og det er ikke godt nok. Jeg var heller ikke tilfreds med hans fri ved fod. Ikke at det er en undskyldning men det kolde vand påvirkede hans fri ved fod, så det var noget skrammel - dommeren nævnte det ikke men derfor kan man godt selv være kritisk og øv det var bare ringe hvis I spørger mig.

Vi sluttede dagen med en 2.pris - som det hedder på svensk og det var jeg rigtig godt tilfreds med. Søget var vanvittig stort og heldigvis var der søde svenskere der beroligede mig med at dette søg var ekstremt stort - så jeg måtte ikke lade mig afskrække - det gjorde vi bestemt ikke.

Tak til Charlotte for herligt selskab og for dejlige grin og gode snakke. Vi må afsted igen!
Charlotte opnåede en flot 1.pr. med sin unge hund Bosse og en fin 2.pr. med sin anden hund Eico, mega sejt og tillykke endnu en gang.