Top billede

Top billede

søndag den 15. november 2015

De gode oplevelser er dem der giver energi.

I denne uge har jeg langsomt rejst mig fra sygelejet og er begyndt at virke igen. Stadig på penicillin men dog noget mere frisk end jeg længer har kunnet huske. I går var jeg på opsamling, i gode venners selskab og det var så dejligt at komme lidt ud og mærke den friske luft og se hundene arbejde med stor energi.

Ketchup er SÅ suveræn at have med. Hun slægter i den grad sin mor på som en fantastisk vildt finder, men hun er noget mere samarbejdsvillig og let at dirigerer med på jagterne og det nyder jeg meget. Indy har været med et par gange nu. Han er stone steady og sidder roligt og betragter. Han har hentet sin første levende fugl, noget som har taget ham lidt tid at lærer. Hvis de løb så var han ikke sikker på at de så skulle apporteres. Unghundens usikkerhed på det ukendte. Nu er han super dygtig til at hente markerede fugle, men mangler stadig en masse erfaring i efterapporteringen og i at kunne holde kontakten på en dirigering når der er så mange distraktioner og stress på under jagten.

Men det skal nok komme - han har altid været lidt sen til det hele og jeg er ved at være vant til at spotte hans usikkerhed og hjælpe ham på vej. Han er en skøn hund at arbejde med og han er så sød og nem at lære nyt, så jeg glæder mig til den kommende sæson hvor åbenklassen står for tur.

I den kommende uge starter jeg arbejde igen. Det bliver skønt at starte træningsholdene op igen og se alle de skønne mennesker der kommer til træning hos mig. Jeg nyder at se deres fremskridt stille og roligt. Det at træne lydighed og apporteringer hen over vinteren er blevet et stort hit for mange. Det er lidt af en øjenåbner at se hundene bliver mere fokuseret og mere samarbejdsvillige nu mere af det kedelige lydighed vi lægger på. Det lønner sig på apporteringstræningen som nu bliver mere præcis og kontrolleret.

Jeg starter dog blidt op og prøver at holde mig lidt fri i nogle weeekender frem så jeg kan slappe lidt af ind imellem.

Der er en del Brown Hunt'ere der har været ude og prøve kræfter med åben A. Kent og Seven har opnået en fin 2.pr., Heidi og Saldo snuppede en flot 1.pr. i første forsøg, bare super flot. Jeanette og Anne fik en på opleveren og fik lært en masse da de var afsted. Åben A er en svær prøver som er helt anderledes end vores B prøver. Ingen ting er forudsigeligt og det press der lægges på hundene er næsten umuligt at træne hvis ikke man har adgang til at komme på opsamling i ny og næ.

Jeg kan varmt anbefale jer at melde jer på de få A/C prøver som nogle regioner holder - for det er virkelig givet godt ud at få lidt erfaring der og en masse vejledning i at gå på netop åben A.