Top billede

Top billede

tirsdag den 21. juni 2016

Træning og atter træning.

Foråret har været fyldt med gode Workshops med meget erfarende instruktører. Vi har været afsted 4 gange og på søndag deltager jeg i region Østjyllands Workshop også.

Det er skønt at være afsted på disse altid meget inspirerende kurser. Jeg får altid noget nyt med hjem og får et spark på de ting jeg har slagget på. Kurserne er vigtige for mig for at holde en hvis standard på min træning og for at holde fingeren på pulsen.

I år har der været mange input, jeg har taget meget med mig fra hver eneste af kurserne. Instruktørernes tilgang til træningen har været meget forskellig i metoder, men helt ens i opgaver, så det har været lærerigt at se flere metoder på de samme opgaver.

De to englændere David Latham og Wayne Mitchell arbejdede med mange ens opgaver, men med forskellige metoder til at nå målet. Begge var utroligt dygtige til at arbejde med hundeføreren, se alle de små detaljer og virkelig sparke til mig, på de ting jeg slaggede på. De fleste af deres øvelser var afprøvning ingen opbygning men det var for at vi nåede igennem så mange øvelser som muligt for at vi fik flest mulige input. Så det var helt ok - men hårdt for hundene der ikke altid lykkedes med flere opgaver i streg.

Trond Gjøtterud, Aase Ramsrud og Birgitta Stafflund-Wiberg er enormt dygtig til at opbygge opgaverne og træne hundene. De er begge kanon gode til at læse hund og fører, få ændret detaljer så ekvipagen, får større præcision i opgaven. Opgaverne bygges trinvis sværer og der er ikke afprøvning på opgaverne før de er trænet færdig.

Jeg syntes at kombinationen af den skandinaviske metode med at løfte hundene ved at bygge opgaverne er super god, men englænderne får sparket en ud af comfort zone. De får vist en vigtigheden af hundetræningen. Træn hunden - lad være med bare at hente dummyer.

De piller i hver eneste lille detalje. Line up, udløb, opsamling, retur løb, aflevering. Alt splittes ned i atomer og alt bliver poleret og der ser jeg tydeligt en stor forskel på UK og DK :-)

Når jeg er afsted på alle disse workshops, så bruger jeg meget tid efter workshoppen på at skrive noter og lave tegninger. Disse notater og tegninger kommer mig til gode med andre hunde eller de kommer mine kursister til gode. Jeg kan ikke huske alle detaljerne hvis jeg ikke skriver dem ned og jeg syntes også at det er sjovt at se udviklingen i træningen over tid.

For mig er det rigtig vigtigt at jeg også sorterer i alt det jeg lærerer. Jeg oplever mange af mine kursister sige til mig - jeg gør sådan her fordi det gør .. og så nævner de navnet på en eller anden tophandler i DK. Det er rigtig fint syntes jeg at man tager ting til sig fra de dygtige hundefører, man skal bare vide hvorfor man vælger præcis den løsning. Uanset hvad man gør med sin hund så skal det nemlig have et formål.

Når man træner i Potepower regi er der absolut metode frihed - man må line up, rette sin hund og lave sine afleveringer som man vil. Men det hænder at jeg spørger "Hvorfor" gør du dette eller hint og der er det ikke nok at sige at det er fordi det gør den og den og de vinder.

Jeg syntes ikke man skal kopiere andre man skal lave sin egen stil og være tro mod den. Det tror jeg at man når længst med.

Jeg talte med David Latham om det at Line up og sende. Vi fik sådan nogle gode grin sammen over netop dette emne. David (Birgitta, Trond, Aase og Wayne) mener at det vigtigste er at komme så langt frem foran hunden som muligt når man peger ud. David er en ikke bare slank nej virkelig slank mand med lange arme og ben. Han ønskede at jeg skulle undlade at tage et skridt frem men blot bøje ned i knæ, række armen frem og sende min hund. Men da jeg viste ham det og forklarede ham at tykke piger i dummyveste, ikke kan anvende denne metode af flere årsager. Blandt andet fordi armen bliver kortere, røven er så bred at dummyvest lommen skubber til hunden, så grinede han ikke længere, men tog det meget alvorligt og roste mig for at være bevidst om lige præcis dette, så min hund fik de bedste betingelser.
Derfor skal man tænke over om man kan kopiere andres metoder eller man rent faktisk må kompenserer og gøre noget andet fordi det er bedre til lige præcis din hund.

I løbet af disse trænings weekender har jeg taget flere forskellige ting til mig som jeg vil ændre i min måde at fører hundene på. Jeg kan ikke ændre det hele på en gang, det vil være for svært for mine hunde, så jeg kobler tingene på gradvist. Men hvor jeg glæder mig over at have haft alle disse skønne oplevelser, med så mange dygtige mennesker  i år.

I august rejser vi til England og skal træne med Philippa Williams - det glæder jeg mig SÅ meget til. Specielt fordi træningen med Pips altid er fuld af gode grin. Vi træner i ramme alvor men vi griner bare også rigtig meget af hinanden og roser hinanden for alt det vi er pisse gode til og det vi virkelig er dårlige til det filmer vi og analyserer på, retter og filmer igen.
Jeg glæder mig helt ubeskriveligt til vores englands tur og til at se Indy's søskende og til gode grin, dejlig træning, dejlig mad og hygge.