Top billede

Top billede

mandag den 14. december 2015

Jagtsæsonen er en herlig tid....

De sidste par uger har vi været meget på opsamling. Det er skønne dage i selskab med dejlige hundevenner og det er meget givende at se hundene arbejde og øge deres erfaring. Ketchup og Navy er helt uundværlige i denne sæson. De er virkelig blevet dygtige.

De er rolige ved siden og de er kniv skarpe når de bliver sendt. Men særligt på efter apporteringerne er de begge blevet stærke. De finder fugle så det er en hel fornøjelse at sende dem i søg. De er dygtige til at færdes de steder hvor vi samler op og deres hukommelse er unik, for det er tydeligt at de søger i terrænet på alle de steder fasaner gemmer sig. På kanten af grøften til åen, i kvasbunker, i hulrum i træstammer osv.

Efter stormen hvor en del træer er væltet har der ofte været udfordringer på efter apporteringerne. Men jeg kan gå ganske langsomt gennem uvejsomt terræn og Ketchup kommer retur med fugl gang på gang. Det er virkelig dejligt at se hende smile over hele hovedet af glæde :-) Rosen er naturligvis også på sin plads.

De store mængder vand der er kommet har oversvømmet flere områder. Det har denne sæson gjort Ketchup stærk på vandarbejdet. Flere af de steder vi kommer har hun skulle svømme rundt i et skovområde mellem træerne og søge efter fugle. Hun har haft stor succes på disse vand søg og det har gjort en kæmpe forskel - herligt.

Nu kan hun finde på at kaste sig i vandet og svømme rundt og søge på søer og oversvømmede arealer alene fordi det tidligere har givet succes. Dejligt at se hvordan sæsonerne udvikler hundene til eminente jagthunde.

Indy og Skimmer har også været med på lidt såter i denne sæson. De får også stille og roligt lidt erfaringer og kan nu hente både døde og anskudte fugle, de har haft succes på efter apportering om end der stadig mangler nogen erfaring i denne disciplin - det kommer med tiden og arbejdet.  Skimmer er rimlig cool i sit hoved og har haft succes med en del dirigeringer. Indy og jeg har ikke været så heldige endnu. Det kræver også at de øvrige apportører på opsamlingen har forståelse for samarbejdet og at jagten giver mulighed for at træne lidt på hundene. Den dag kommer nok til os også.

Det er stadig en svær balance at få dem med ud på de såter der ikke er for vilde. I går kiksede det lidt for Indy og jeg. Vi havnede på en post omgivet af meget dygtigt skydende skytter og det gav mange fugle. Selvom jeg lagde en snor på Indy og holdt ham ude af det, så nåede han at knalde to gange inden jeg fik en snor på ham. Alene fordi der pludselig faldt flere fugle end jeg kunne nå at koncentrere mig om og vi stod med ryggen mod havet og flere af fuglene faldt på vandet, det var for høj en stress faktor til at han kunne blive siddende. MEN det er også jagt og det er et press - men Indy har aldrig tidligere lavet en knald apportering, men nu ved jeg at det kan han godt :-) Dyyyygtig dreng :-)

Hagrid var med på en enkelt såt i går på Fredsholm. Han skulle bare sidde og kigge og se lidt på jagten. Det klarede han fint, dog måtte vi lige have en samtale om at han ikke skulle blande sig, når Ketchup kom hjem for at aflevere en fasan :-)
Tommy har haft ham med på aften træk ved vores egen sø hvor han skød to ænder for ham, det gik super fint og han har på begge jagter været fint i ro. Han udvikler sig dag for dag og han er en virkelig sød og sjov hund.

Pasta er jeg gået i skarp træning med - hun er blevet SÅ uartig og det er absolut min fejl. Pasta blev 8 år i sommer og jeg har ikke været flittig nok til at vedligeholde hendes træning, så nu har hun knaldet for mig på de seneste to opsamlinger hmmm, det var jeg nød til at tage alvorligt. Jeg syntes det er irriterende når hundene ikke sidder roligt og venter på at blive sendt men absolut tror at alt hvad der falder må være til dem. Det kan jeg ikke tolerer og det er heller ikke rimeligt i forhold til de øvrige apportører at ens hund ikke er ordentlig i hånd.

At være en del af et apportør korps forpligter. Jeg syntes det er vigtigt at møde med en hund der er veltrænet og som er til hjælp på jagten. At vi så også er en del hundetosser der holder af at træne hundene lidt på jagten når det kan tillades, det er bare skønt. Specielt på de steder hvor vi kan samarbejde og hjælpe hinanden med at få lidt opgaver på gode afstande og med mulighed for træne lidt dirigering under de forhold som er så unikke på jagterne og hvor hundene er under press.

Jeg har haft mange skønne oplevelser i denne sæson og jeg glæder mig over at være så heldig at få disse helt unikke oplevelser. Samarbejdet, sammenholdet, de gode grin, de små drillende bemærkninger til hinanden, de unikke oplevelser med hunden, de smukke gamle godser, naturen med alle dens luner gennem hele sæsonen, jo det er livet og de bedste dage i efteråret og vinteren. Tak til alle jer skønne apportør venner og tak til jer der har inviteret os i år !