Top billede

Top billede

tirsdag den 8. december 2015

Vinter er foredrags tid og tunge beslutninger bliver ikke lettere.

Jeg er efterhånden blevet booket til en hel del foredrag, det er rigtig dejligt for det elsker jeg og det er så givende også for mig. Jeg holder meget af at holde de to foredrag om drægtighed og hvalpefødsel - samt foredraget om Prægning af hvalpe 0 til 8 uger.

Ofte er det en samling af opdrættere der har stor erfaring og som i løbet af aftenen ofte løsner  lidt op og tør at fortælle om de mindre gode ting også - så vi alle bliver klogere i løbet af aftenen. Alle de gode og givende historier er der flest af og det er så skønt at møde opdrættere med stor omsorg og ansvar for deres arbejde.

Andre opdrættere bliver måske flyttet lidt i deres opfattelse af at være opdrættere, vi får alle noget med hjem fra disse skønne aftener med hyggeligt samvær og erfaringsudveksling.

Det har også været travle uger for mig - to af de foredrag jeg har holdt har været på Sjælland og et i nordjylland og det giver lidt kørsel og tid på landevejen. Der er altid en del forberedelse til disse foredrag, så jeg bliver ikke rig men lykkelig :-)

ZigZag er drægtig med Paddy og hun går og hygger sig og bliver mere og mere rund. Tror egentlig godt at hun ville et smut med på jagt - men det bliver ikke i denne sæson. Vi har valgt at beholde en tæve hvalp efter Zig Zag o g Paddy.

For 14 dage siden fik vi BH Hagrid hjem igen. Torsten og Hagrid kunne ikke lige finde melodien sammen - så nu er han hos os. Vi træner ham dagligt i de ting som vi syntes han mangler. Han er en utrolig intelligent hund der lærer rigtig hurtigt. På bare to dage lærte han ikke at hoppe op og at han ikke bare måtte forlade os når han syntes.

Han har også lært at gå tur - hundetur, hvor tiden er hans og hvor han ikke skal tilbyde adfærd. Det arbejder vi stadig lidt med at lærer ham at nyde at han er fri og ikke skal arbejde. Det giver ham noget mere ro i hovedet at han får lov at løbe og snuse og bare være i selskab med resten af flokken, uden at koncentrerer sig om os. Tommy vil gerne beholde ham - men for pokker jeg syntes vi har mange hanner. Vi må se hvad tiden bringer foreløbigt bliver han hos os, med mindre der er en markprøve entusiast der melder sig under fanen - for han skal klart bruges på prøver han har stort talent.

Vi har også truffet en tung beslutning som alligevel var let. Tweed er flyttet tilbage til Lena Nørgaard som passede hende for os i sommer. Vi har lavet en aftale med Lena om at vi må lave et kuld hvalpe på hende hvis hun bliver klar til det sundhedsmæssigt. Så nu er hun Lena's hund, Lena får tid til at træne hende og jeg syntes bl.a. hendes talent på sporene var så stort at det var SÅ dumt at hun ikke blev trænet mere flittigt men jeg har bare ikke tiden lige p.t.

Dejligt med gode venner som Lena der springer til og hjælper, samtidigt med at jeg har mulighed for at få en hvalp efter hende på sigt. Tusinde tak søde Lena.