Top billede

Top billede

tirsdag den 8. november 2016

Uden anmærkninger :-)

I dag har de gule været til øjenlysning hos Gunnar Gram. Det er altid en fin oplevelse at besøge Rødding Dyrehospital. Der er altid styr på alting og jeg føler mig altid meget velkommen.

Paddy skulle øjenlyses for første gang i DK og det er altid spændende når man skal have en 6 år gammel hund øjenlyst. Selvom han ikke har nogen historik i Sverige så kan en øjenlysning i DK måske falde anderledes ud.

Det gjorde den ikke og jeg fik lov til at kigge med da Gunnar øjenlyste Paddy. Gunnar syntes han var så fin og klar i øjet, alle blodkar var små og fine og ingen uklarheder overhovedet. Det var dejligt at høre.

Indy blev også øjenlyst men han er en ung dreng så jeg forventede ikke at der ville være noget på ham og det var der heller ikke :-)

Ketchup er lige fyldt 5 år så hun skulle øjenlyses igen, som reglerne er i DK. Jeg syntes Danmark har de bedste øjenlysnings regler i europa. Vi øjenlyser inden hunden går i avl og efter at hunden er fyldt 5 år, hvis den fortsat skal bruges i avl. Det er en god regel syntes jeg, for efter de er fyldt 5 år fanger vi kataract.

I andre lande skal man øjenlyse hvert år eller hvert andet år. Det er tåbeligt i min verden. Jeg har set mange labrador der ikke har gået godt på deres ben - men jeg har aldrig set en blind. Dermed ikke sagt at de ikke findes, men ind imellem er der totalt hysteri om disse øjenlidelser. 

Jeg ville personligt aldrig udelukke en hund fra avl med kataract. Jeg ville parre/lade den parre, med omhu - men jeg ville ikke lade et apparat der kan forstørre mange millioner gange afgøre om hunden som helhed vil være egnet til avl. Det er let for mig at sige for alle mine er clear på øjnene - MEN den dag hvor en af mine øjenlyses med en anmærkning skal også nok komme.

Så det jeg egentlig prøver at sige er at vi alle skal kigge på hunden som en helhed. Der skal være mange fortrin for at den kan bruges i avl og så få ting som muligt der skal gøres bedre.

Det er klart at hvis jeg har en tæve med et nervøst temperament, øjenlyst med kataract og som jeg ikke har kunnet føre op i åbenklasse på markprøve - så ville jeg aldrig bruge den i avl.

Men hvis den eneste fejl er at hun er øjenlyst med kataract, så ville jeg finde en ældre god hanhund der er øjenlyst u.a. og så ville jeg trygt avle på hende.