Top billede

Top billede

mandag den 12. december 2016

Vinder A på Samsø.

I dag startede min dag rigtig tidligt. Paddy og jeg skulle have vores debut på vinder A sammen. Vi har begge haft vores debut tidligere, men hver for sig.

Jeg skulle køre med Kirsten Lynge, til Samsø og hun har været på Samsø mange gange - så jeg var i trygge hænder hvad rejsen angik. Jeg var super spændt og ret nervøs, Kirsten forsøgte meget sødt prøvede at berolige mig med, at jeg bare skulle nyde oplevelsen hmm det har jeg vidst selv været god til at sige til mine hvalpekøbere, men lige på Vinder A føler jeg mig lidt på gyngende grund - så der er jeg ret stille.

I lodtrækningen trak jeg nr. 6 - så jeg var sidste hund på holdet med numrene 1 til 6 - for dommer Gitte Rohd og Boye Rasmussen. Vi blev kørt ud til  første såt og ret hurtigt sat op på linie. Her stod vi så et godt stykke tid. Mine nerver var totalt ukontroller bare, jeg kunne mærke hjertet hamre og jeg var totalt tør i munden.

Tror faktisk ikke at jeg trak vejret hele første såt, men det gjorde jeg skisme nok, for ellers var jeg ved gud død :-) Der kom rigtig fine fugle, men desværre blev de ikke skudt, eller retter ikke ret mange af dem blev skudt :-)

Pludselig kom jeg til at kigge ned på Paddy lige samtidigt med at han kiggede op på mig, det blik glemmer jeg ikke lige med det samme. Paddy kiggede helt roligt på mig, han kunne lige så godt have sagt - "så tag dig dog lige sammen kone". Det kom jeg til at fnise af indvendigt. Så tænkte jeg, Paddy min søde hund, det er jo dig og mig så selvfølgelig går det.

De første 3 hunde blev sendt på de 3 fugle der faldt, allerede her faldt der en hund fra. Da såten blev blæst af blev vi flyttet et kort stykke og så fik vi 3 der endnu ikke havde fået fugl, hver en dirigering. Den opgave løste Paddy rigtig fint, han var super lydig og bragte hurtigt fugl.

Pyha første såt var overlevet....

Så gik vi en lang tur op over bakkerne på Samsø, som er en utrolig smuk ø. Jeg nød det meget flotte syn, af den helt utroligt smukke natur. Da vi atter blev sat af klar til anden såt, havde jeg overskud til at orienterer mig om hvor skytterne var placeret, hvor drevet kom fra og da jeg tog linen af Paddy, strøg jeg ham kærligt over panden :-) og han kvitterede igen med det fine blik.

Igen startede jagten langsomt. Der blev skudt fugl som nr. 1 blev sendt på og bragte fint. Så var der en lille pause og så blev der igen skudt fugl, som prøvens eneste nordmand hentede. Igen en pause og så blev der skudt to fasaner der begge faldt i kanten af nåleskoven, godt 120m fra os.

Nr. 4 blev sendt på den første og bragte den fint, så blev nr. 5 sendt og når at samle sin fugl op og er på vej hjem, da næste fugl bliver skudt. Jeg bliver sendt da nr.5  er hjemme med fuglen. Min fugl er faldt inde i nåleskoven, Paddy løber i en flot lige linje direkte til skov kanten, hvor han desværre stopper i færten, på de to foregående fugle. Jeg får ham stoppet og sendt bagud og han forsvinder ind i skoven. Efter lidt tid kommer han ud igen, og jeg sender ham atter ind i skoven, efter lidt tid, ser jeg ham løbe lidt i højre side af skoven, for langt væk fra området så jeg stopper ham igen og sender ham til venstre. Desværre bliver jeg bedt om at kalde hjem, hvilket var helt fair for jeg havde haft chancen.

Nr. 1 bliver sendt og arbejder på fuglen, men finder ikke fuglen, Boye går i skoven og leder efter fuglen, men finder heller ikke fuglen, imellem tiden bliver der skudt en ny fugl i samme område og nr. 3 bliver sendt på den og bringer den. Jeg tror at den fugl jeg bliver sendt på hænger i grannerne for den ser ud til at pakke sig i skudet, så den burde være der.

Jeg står og venter men bliver ikke tilbudt ny fugl, dommerne sender de øvrige hunde på deres anden fugl - så jeg kan nok regne ud at jeg er ude - men forstår ikke helt hvorfor.

Da såten er forbi får jeg håndtrykket og beskeden om at jeg er ude på "first dog down". Æv æv - men sådan er gamet og jeg er ved godt mod. Jeg følger prøven resten af dagen og på vejen hjem får jeg spurgt Danny om nogle af de situationer der er på prøven på det hold han er på. Det lærte jeg rigtig meget af at høre hvorfor nogle ting dømmes som de gør og Danny var også sød til at komme med gode råd i forhold til Vinder A.

Det var en rigtig dejlig dag og bestemt ikke sidste gang jeg skal på prøve på Samsø, nøj et smukt sted - det skal jeg besøge igen.

Tak til alle for en god dag - ikke mindst til verdens bedste Paddy for dit altid beroligende blik :-)