Top billede

Top billede

torsdag den 15. februar 2018

Hoveder og udtryk

Brown Hunt's Silke
Brown Hunt's Pasta


Hver eneste dag kigger jeg på mine hunde, kigger dem ind i øjnene og taler lidt med dem. Nok mest fordi jeg elsker mine hunde....

Jeg tænker ofte over at jeg hver dag møder deres udtryk og jeg hver dag nyder en stille stund med nærhed, fra varme brune øjne, der stråler af mildhed og godhed.
Brown Hunt's Navy

Jeg syntes at udtrykket hos en labrador siger rigtig meget om hunden. Ligesom at temperamentet er racens adelsmærke, så er udtrykket sjælens spejl. De behøver ikke være ens i udtryk, men de skal alle have et mildt og venligt udtryk.

Jeg har fundet lidt billeder frem i gemmerne. Alle af tæver jeg har opdrætte og alle med det udtryk jeg syntes, så godt om. Der skal være et glimt i øjet og der skal være venlighed.

Race standarden beskriver hovedet således:

Dansk oversættelse.
Hoved:
Skalle: Bred og renskåret, uden kødfulde kinder.
Stop: Tydeligt.
Næse: Bred, med veludviklede næsebor
Næseparti: Kraftfuldt, hverken spinkelt eller spidst.
Kæber, bid: Middellange kæber. Stærke kæber og tænder med perfekt, regelmæssigt og komplet saksebid, dvs. at overkæbens tænder tæt overlapper underkæbens, og at biddet ligger vinkelret på kæberne.
Øjne: Middelstore øjne, der udtrykker intelligens og godmodighed. De er brune eller nøddebrune.
Ører: Hverken store eller tunge. Bæres hængende tæt til hovedet og ansat ret langt tilbage.
Hals: Tør, stærk og kraftfuld, godt ansat og indpasset i de velplacerede skuldre.

FCI
HEAD CRANIAL REGION:
Skull: Broad. Clean-cut without fleshy cheeks.
Stop: Defined.
FACIAL REGION:
Nose: Wide, nostrils well developed.
Muzzle: Powerful, not snipy.
Jaws / Teeth: Jaws of medium length, jaws and teeth strong with a perfect, regular and complete scissor bite, i.e. upper teeth closely overlapping lower teeth and set square to the jaws.
Eyes: Medium size, expressing intelligence and good temper; brown or hazel.
Ears: Not large or heavy, hanging close to head and set rather far back.


Brown Hunt's Ketchup
Når jeg opdrætter er det en af mine kæpheste. Hoved og udtryk.

Jeg hader de tunge hoveder og udtryk som flere udstillingshunde har i dag, med øjenkanter der hænger og læber der krænger ud af. Ofte har de også for kort snudeparti som giver et helt forkert udtryk, for en labrador. At det så også er til gene rent arbejdsmæssigt er helt utilgiveligt.

Jeg hader også de spids snudede, som tillige er små i størrelse, som har for kort kæbeparti, som forhindre dem i at bærer store stykker vildt som gås og hare. De kan tillige med have afskyelige gule øjne som giver et hårdt og uvenligt udtryk, som er helt atypisk for racen.

Blandt opdrættere af jagtlabrador oplever jeg Heldigvis at flere og flere prioriterer de gode egenskaber hos racen. Ikke kun vildtfinder egenskaber - men rent faktisk også prioriterer god dobbelt pels, korrekt hoved og udtryk.
Nyeste skud på stammen Brown Hunt's Twitter

Temperamentet som jeg finder aller vigtigst hos racen, er stadig alt for dårligt prioritereret syntes jeg. Specielt tæverne som præger hvalpene, først gennem de 9 uger hun går drægtig, efterfølgende de 8 uger hun passer hvalpene. Tæven må ikke være nervøs eller opfarende, hun skal være i fuld balance, hun skal passe sine hvalpe og være en dygtig rolle model for kuldet.

Nu kom vi vidst lidt væk fra hoveder og utryk - men jeg syntes det er en fornøjelse at se et skønt labrador hoved. Da jeg for efterhånden 3 år siden bestilte en parring med Kayteens Star At Meadowlark alias Paddy, gik jeg for første gang på kompromis med et godt hoved. Paddy ligner en tæve, hans hoved er sådan set fint nok - men det er bare lidt for feminint. MEN jeg ville have hans temperament ind i min linje. Paddy er for mig en ambassadør for racen hvad angår temperament - derfor gik jeg på kompromis med hoved og udtryk :-)

Jeg brugte Paddy på to forskellige tæver og fik 2 vidunderlige kuld hvalpe. Smukke hoveder hos de fleste fordi min linje slog igennem. Vidunderlige temperamenter YES - lykken er gjort som opdrætter i sådan en situation.

Hoveder og udtryk vil altid være en af mine kæpheste :-)