Top billede

Top billede

onsdag den 21. februar 2018

Pas på tænderne ....

En knækket tand i venstre overmund.

Klargjort til operation - lunt og godt.
For få dage siden opdagede jeg at Paddy kun tyggede med sin venstre side. Da jeg fik kigget ham i munden kunne jeg se at den ene af hans rovtænder i overmunden i højre side var knækket og fuld af tandsten. Jeg fik rigtig dårlig samvittighed. Tandstenen vidnede om at han havde gået med den tand et stykke tid. Jeg har ikke som sådan mærket at han har været anderledes men den kan have gjort ondt.
Som I kan se på billedet så ser tanden virkelig dårlig ud og den skulle bestemt ud.

Dyrlægen beroligede mig med at den ikke havde været dårlig længe for så ville der være mere tandsten på de øvrige tænder i samme side, men de ser faktisk pæne ud.

Jeg besluttede at han skulle have en tandrensning på alle tænderne. For den næste periode vil han nok ikke kunne gnave rå knogler, som vores hunde gør hver uge.

Jeg syntes på INGEN MÅDE at det er sjovt at afleverer mine hunde til en operation. Jeg er panisk for at få en opringning om at noget er gået galt og at hunden har fået hjertestop. Så det var med bævende hjerte at jeg afleverede Paddy imorges klokken 8.00 på Vrønding Dyreklinik.

Jeg gik en god tur med ham og kyssede ham længe inden Sarah fik lov at tage ham. Jeg kiggede konstant på uret hele formiddagen for jeg ventede kun på at Sarah skulle ringe og sige at han var klar til at blive hentet og at han havde det fint.

Kl. 11.20 ringede Sarah :-) Paddy havde det fint og det var den rigtig beslutning at fjerne tanden for den var flækket helt ned gennem roden. Men der var ingen betændelse så alt så rigtig fint ud. Hans tænder var fine i almindelighed og nu helt rene - renset for tandsten i de små hulninger og på bagsiden af hjørne tænderne.

Sarah ved at jeg er kronisk nysgerrig så hun havde taget en masse billeder under operationen - så jeg kunne se hvordan det foregik. Tak for det.

Lene tager røntgen inden operation.
Røntgen af tanden.
Rensning af tænderne.

Hullet syes til.

Nu har jeg hentet Paddy. Han er frisk og glad som altid og suser rundt og nyder livet. Han er på ingen måde mærket af operationen, selvom han har været i narkose i et par timer i dag. Sej er han den fine Paddy dreng.

Det var en god lektie til mig selv - tjek hundenes tænder så de ikke risikerer at gå med en dårlig tand og deraf følger, samt smerter. De kan ikke selv sige til og labrador er utrolig hårdførere og viser ofte ikke smerter før det virkelig er slemt.

Paddy har fået lidt "søbe" mad i dag og det har passet gutten fint. I aften skal han have hakket lammekød som let kan spises med en ny opereret tand :-)

Da jeg hentede Paddy hos dyrlægen var han iført denne forbinding. Et hjerte var sirligt klippet ud af en rød forbinding og sat oven på den fine forbinding med poterne på. Hvor er det bare sødt at "nogen" giver sig tid til at sende sådan en fin hilsen til mig, tusinde tak Vrønding Dyreklinik.

Så dejligt at modtage sin hund med sådan et fint hjerte !