Top billede

Top billede

onsdag den 28. november 2018

8. uger drægtig....

DuDer er nu 8 uger drægtig og hun går ind i den sidste uge af sin drægtighed. Det betyder at hun principielt kan føde hvornår det skal være og hun er ganske besværet.

Hendes appetit svinger lidt, hun spiser ikke sit mad med glubende appetit, så der er ingen tvivl om at hun har svært ved at have for meget mad af gangen. Hun bliver derfor tilbudt lidt flere måltider og istedet mindre måltider.

Hun ligger og puster i perioder, og hun sover ganske meget. Hendes temperatur er dalet 1 grad så hun er p.t i et helt normalt forløb, den sidste drægtigheds uge. Hun går glad med på alle lufte ture med hundene - men hun bliver luftet med Ketchup og Paddy som selskab. De vilde unge hunde får hun ikke længere lov at gå tur med.

Hun har ind imellem perioder på dagen hvor hun bliver lidt raskløs og piber lidt. Jeg kan ikke helt forstå hvad det er der sker - men hun virker glad og tilpas - så måske er det bare den ret store forandring der er i denne uge - hvor hun skal skifte fra at holde på fostrene og til at skulle give slip.

Hun er begyndt at følge mig som en skygge, hvilket også er helt normalt for mine tæver i den sidste uges drægtighed. De vil gerne have at jeg er omkring dem og jeg forsøger at have så få aftaler som muligt, så jeg egentlig kan slappe lidt af, sammen med tæven.

Badebassinet er sat op i baggangen og der er håndklæder og min fødebog klar, så ja vi er klar til at tage imod lidt hvalpe, når de melder deres ankomst.

I år er mit 23. år som opdrætter, så jeg har taget imod en del hvalpe i min tid, men denne oplevelse bliver aldrig hverdag. Det er lige vidunderligt og fantastisk hver gang og jeg føler mig utrolig priviligeret over at få lov at opleve det.

Det er altid lige bekymrende og spændende når det er en tæve der skal føde for første gang. Selvom min tævelinje er stærk på præcis dette område med at føde og passe hvalpe, så ER det jo første gang og jeg kender ikke præcis "hendes" forløb endnu. Så jeg følger DuDer nøje og noterer i min lille bog - så jeg får det lettere næste gang hun skal føde.

Jeg lover at jeg skriver en besked her på bloggen - straks der er tegn på en fødsel, så I ved hvornår hun leverer hvalpe.