Top billede

Top billede

onsdag den 4. marts 2015

Forventningens glæde ......

Det jeg husker aller tydeligst fra min barndom er nok juleaftens dag - altså dag timerne den 24. december inden det var tid til at danse om juletræet og pakke pakker ud. Den gang var børn ikke så meget i centrum som i dag - så vi fik pænt vente. Værst var det da jeg var så lille at jeg skulle sove til middag. Det var umuligt at sove ved tanken om det fine træ med alle pakkerne under lige inde i stuen ved siden af.

Det var læren om forventningens glæde og at det kan være værd at vente på noget godt. Som voksen elsker jeg denne "forventningens glæde". Jeg oplever den gang på gang som opdrætter, men også som hundefører. At træne en unghund med alle de forventninger der er og glæden ved at se hunden udvikle sig, blive dygtig og ikke mindst glæden ved at opnå et godt resultat på en prøve med hunden efter mange timers træning.

Selvom jeg syntes jeg er blevet mere tålmodig med alderen så er den sværeste tid som opdrætter altid tiden efter at tæven er parret og frem til at jeg kan se hun er drægtig. Jeg glæder mig altid helt vildt til at få hvalpe. Om alt går vel dette forår så får vi 3 kuld hvalpe hen over sommeren. Alle tre kuld er virkelig spændende og lovende kombinationer. Vi skal beholde en tævehvalp og jeg er virkelig inde i de store overvejelser omkring hvilket kuld jeg skal beholde en hvalp fra.

Det er på en måde et luksus problem, som er skønt at arbejde med i sit lille hoved. Det er også dejligt at have 3 rigtig gode avlstæver med hver deres fortrin og særlige personlighed. Jow jow ... det er den svære tid for den utålmodige ... 

Idag køre jeg til Fyn for at få Zig Zag parret. Bliver både Ketchup og Zig Zag drægtige så bliver der gang i logistikken på matriklen. Jeg har kun en gang før haft 2 kuld samtidigt og det var et lille kuld på 3 hvalpe og et stort kuld på 9 hvalpe. Det ene kuld var alle sorte og det andet var alle brune - så de kunne snildt gå sammen, da de blev lidt større.

Så let går det ikke denne gang. Der vil være sorte i begge kuld så jeg skal have mange forskellige farver halsbånd igang og to hvalpegårde etableret. Det bliver super godt og jeg glæder mig til denne udfordring.

Heldigvis er jeg super begunstiget med skønne hundevenner der gerne vil hjælpe os, så også disse to kuld bliver præget godt og får super fine oplevelser alle sammen.

Spændende bliver det .... Forventningens glæde fornemmes i maven :-)