Top billede

Top billede

fredag den 8. januar 2016

Hagrid i nye klæder...

Hagrid har nu været hos os i godt en måned. Han har udviklet sig helt enormt. En af de første dage han var hos os, gik jeg tur på marken med hele flokken. Hagrid stødte en hare og løb efter den hare ad helvede til - så jeg måtte løbe på mine små korte tykke ben og med hele resten af flokken af hunde ud over markerne og næsten over i Sebberup skov og hente ham. Det gik ikke stille af, kan jeg sige. Jeg pustede som en damptromle, og Hagrid var ikke itvivl om at det var ikke det klogeste "move" han havde lavet den dag.

Igår var vi atter på tur på marken og for første gang siden sidst stødte han igen en hare. Han nåede at tage de første 3 galop spring efter haren. Denne gang behøvede jeg bare sige "Hey! hvad laver du..." så stod han ved min side og smilede og sagde ups! det var vidst også en fejl. Han er bare en sød dreng og rasende kvik i pæren.

Han kan nu apportere op langs rækken af hunde, han kan kaldes hjem blandt andre hunde og mennesker, uden at han skal hilse på alle. Han har stadig lidt issue på hans apportering - når han samler op, så leder han eller kigger med dummy i munden - så det arbejder vi stadig lidt med.

I går gik han 2 søg. Først et alene, hvor han gik helt perfekt, hentede 7 stk og i super fart og god søge teknik. Så fik han en pause i bilen og så gik han et søg mere med Pasta. Her kom hans hamstrings gen så lige lidt op til overfladen, så han på den første dummy forsøgte at søge videre, men jeg løb ud og hjalp ham hjem med det samme. Så han byttede ikke og kom straks hjem. Efterfølgende hentede han 6 stk i super fint samarbejde med Pasta. Han søgte hurtigt og effektivt og ignorerede sin mor. Perfekt, hvor er jeg stolt af ham. Det er så hurtigt at han har rykket sig, herligt.

Han leger hver dag med Skimmer. De to er bare lige skøre og fjollede, så de får sig nogle gode løbeture sammen og får tumlet og hygget sig. Han trives rigtig fint i vores flok og selvom Silke er i løbetid nu, så bliver han stadig luftet med hende og resten af flokken og har lært at tæverne skal man holde sig fra.

Lige i denne tid løber han rundt med halen bundet ind. Han har slået hul på sin hale igår, så jeg måtte lige et smut ned til den kloge spaniel dame Sanne A. og få ham tapet ind. Sanne rådede os til at tape ham i et stykke tid så halen heler helt op. Så skal han klippes på hårene så de bliver tættere med tiden og beskytter halen mere.

Det er uhyre sjældent at labrador slår hul på deres haler, specielt labber med tyk pels som Hagrid har - men han kan have revet hul på den for han går noget festligt til terrænet. Nu skal det fikses så det forhåbentligt holder permanent.

Hagrid er efter Leadburn Donald og Pasta. Han er sort, han er ren i røntgen og han skal startes på prøver her i foråret. Han er kommet retur til os fordi han ikke harmonerede med sin tidligere ejer Torsten. Det er dejligt når hundene får en ny chance. Hvis man ikke trives med sin hund, så skal man give den fra sig. Både af hensyn til en selv og af hensyn til hunden. Så det var en god beslutning for både Hagrid og Torsten, tænker jeg.