Top billede

Top billede

søndag den 10. juli 2016

De skønne Paddy børn...

Der er ikke noget så livsbekræftende og herligt som at have hvalpe og unghunde gående i flokken :-)

Vi har to dejlige Paddy børn i vores flok. Lille DuDer på bare 3 måneder og en langbenet Punktum på næsten 6 måneder. Begge hvalpe er SÅ underholdende. Vi får rigtig mange gode smil hver dag i samværet med de to banditter.

Men vi reflekterer også over avl. Punktum er suverænt den mest mentalt stabile hvalp vi har set efter Zig Zag til dato. Hun er vild og ustyrlig i dagligdagen - men straks vi træner med hende er hun rolig, fokuseret og utrolig samarbejdsvillig.

Vi er så heldige at have 5 ud af 7 hvalpe til træning hos os. Det er et skønt kuld og vi glæder os over hvor hurtigt de lærer, hvor rolige og fine de optræder i alle miljøer og ikke mindst hvor stor en glæde de er for deres ejere. Dette kuld rykker helt vildt og vi ser nærmest fremskridt hver uge.

Lille DuDer er min lille gule is prinsesse :-) Hun er SÅ festlig. Også hun er utrolig koncentreret når vi træner og Lone og jeg træner sammen hver torsdag - da vi kun er os to. Paw's Viggo og Franks Don er for langt væk til at de træner med os, så Lone og jeg må træne med hinanden så det gør vi.

I torsdags trænede vi i 40 minutter. Vi havde to korte pauser, men ellers kørte hvalpene på med forskellige klikker øvelser og nøj hvor var de dygtige. Jeg syntes at Lone og DuKan er super seje og de rykker helt vildt. Lone kom i torsdags og sagde at hun ikke kunne få "dæk" øvelsen til at fungere. To sekunder senere havde både Lone og DuKan styr på den øvelse - jo jo de er bare kvikke de to.

Min fine DuDer er en stor fornøjelse at træne med. Hun er SÅ kvik og lyn hurtig. I dag knækkede hun koden på Baljen og rykkede for første gang helt ind til mit ben - weeeee !!!  Vi fik gået lidt i positionen "heal" samt bakket med øjenkontakt og hun er bare sej.

DuDer har en stor kærlighed for vildt. Den deler hun suverænt med Punktum. Disse to hvalpe tøver ikke et sekund. Når de præsenteres for vildt så samler de op i farten ud til vildtet. Jeg har faktisk været lidt spændt på deres apporteringer fordi Paddy er så utrolig blød i munden, at han nogen gange taber en dummy hvis han ikke får korrekt fat. Men de to hvalpe er helt spontane og dygtige i deres opsamling og greb. Herligt !

Jeg tilbyder altid mine hvalpe vildt i en tidlig alder. Dels for at se deres naturlige anlæg/tilgang til vildtet. Det ses kun på hvalpe der ikke har lært sig at apporterer :-) og jeg ser helst at de bare samler op med godt greb.

Ikke alle hvalpe har dette medfødt. Det betyder ikke at de er dårligere apportører i voksen livet - men nogle kan der være lidt ekstra træning i opsamling, greb eller deres lyst til at bringe alle vildt arter.

DuDer har efterfølgende været en slags "uheldig" idet at vores duer bader en del i denne tid og de så bliver våde i fjerdragten og så er lidt "tunge" når de skal lette. Det har resulteret i at DuDer to gange har haft succes med at fange en due.

Det har den lille dame fået smag for - så nu går hun dicideret på jagt efter duerne. Ketchup hendes mor er den værste af vores due  jægere men også Paddy hendes far har taget et par duer i ny og næ. Forskellen er bare lige at de har overlevet - det har de to duer DuDer har taget også - men det var fordi jeg fik befriet dem inden DuDer slog dem ihjel :-)

Jo jo Prinsessen er en ægte jæger :-)

De to skønne Paddy døtre har meget til fælles. De har f.eks. begge to skønne tykke pelse, de har super lange ben der bærer dem hurtigt omkring, de har begge fået skønne udtryk - her ligner de mest deres mødre og det er nok godt nok. Jeg elsker Paddy og han er alt hvad man kan drømme om hos en labrador, men hans hoved og udtryk er lidt for feminint for min smag. Men den eksteriør fejl opvejes så rigligt af hans unikke temperament og hans altid ærlige arbejds indsats.

DuDer og Punktum er to meget lovende hvalpe og vi nyder begge hver vores hvalp og når hvalpe er så lette at træne så bliver man hooked på at træne dem - det er virkelig skønt.