Top billede

Top billede

søndag den 16. august 2020

Super dygtige Brown Hunt'ere viser poterne frem....

Det har været en bagende hed dag i dag. Jeg tror faktisk nok at hvis jeg havde vidst på forhånd at det blev så varmt så ville jeg nok ikke have meldt på prøve. Alene af den årsag at det var lidt urimeligt at byde hundene at arbejde i disse varme grader og så var der INGEN vandpost altså ingen vandarbejde til at køle ned på i løbet af dagen,

Men når der er tilmelding flerer uger i forvejen så aner man jo ikke noget om vejret så vi kom afsted på en varm dag.

Først vil jeg fortælle om Peter Kamstrup og Maggie der deltog på Schweiss foreningens årlige Eliteprøve. De var tilmeldt 1000m/20 timer med en afsluttende 500m Hetz. Altså i alt 1500 meter spor.
De sidste mange uger har det været utrolig varmt og tørt i Danmark. Det betyder at skovbunden er tør og alt hvad der er i skovbunden af levende kryb mangler vand eller væske om man vil. Så når der så lægges en lille smule blod ud på et par færtsko - ja så er blodet enten ædt af diverse insekter eller tørret ind så det nærmest ligner lack.
Alligevel formår de kære hundenæser at adskille de forskellige dufte i skoven og udredet et 1 km langt spor med minimum af blod og tørke så langt næsen rækker....
Ja det er vilkårende og Peter og Maggie startede på denne prøve i dag. Jeg er utrolig stolt over at kunne fortælle jer at Peter og Maggie klarede dette svære spor under svære vilkår i utrolig flot stil. 

Det tog dem 30 minutter at udrede de 1000m spor og så tog det Maggi bare sølle 4 minutter at udrede de 500 meter Hetz. Denne fine præstation udløste en flot 1. præmie.

Kæmpe tillykke til Peter og Maggi og ikke mindst Anni som også deltager i træningen og spor udlægning til Maggi. I er et sejt trekløver 💓💓💓


Lidt længere sydpå var vi nogle der deltog på DRK sydjyllands fine Working Test i Stensbæk Plantage. Det var et hede/lyng område med super lækkert kuperet terræn. Små buske var enest bevoksning så det var meget svært at finde skygge til hunden og os selv.

Nøj hvor jeg følte med Dommere og hjælpere der knoklede for os hele dagen. I var de sejeste og jeg bøjer mig i støvet for jer.

I begynderklassen var Jeanette Bundgaard og Brown Hunt's Feel Happy i startfeltet og de gjorde det SUPER flot. Jeanette og Happy lavede ikke mindre end 118 point ud af 120 mulige. Det er bare rigtig flot og specielt når vejret er så varmt. Det vidner om at Happy kan holde sit hoved koldt og ikke lader sig påvirke af varmen, herligt.
Jeanette holdt også sit hoved koldt og førte hende super flot !!!


De blev slået på stregen af en lidt ældre hund fra Tyskland nemlig Borby's Born to be Wild Charlie Chaplin der blot satte 1 point til. Fine Chaplin er efter vores Paddy (Kayteens star at Meadowlark) så det blev i familien og sejt af dem begge. Det er jo så små marginaler der skiller tingene ad sådan en dag.

I vinderklassen havde Sven Spangsberg og Brown Hunt's Carla vovet sig til en start i vinderklasse. Det var deres debut i vinderklasse på Working Test så der er så meget at holde styr på i den klasse med læsning af terræn, vindforhold, opgaven - huske dummy'erne hvor de er faldet osv.

Men sikke en fin debut. De lagde lidt fladt ud men gjorde så super flot på de sidste poster og bestod med 72 point ud af 100 mulige - super sej debut som jeg tror gav lidt mere blod på tanden.

Indy og jeg startede på post 1 hvor Indy gik en super flot linje direkte til området, og hentede en dummy - så det gav 19 point, god start.
Så gik jeg til post 2 og der dummede jeg mig MAX. Opgaven var en dirigering med en kastet distraktion og istedet for at sende direkte på dirigering som jeg ved han er godt til - så syntes klovnen her at jeg skulle vinkle lidt væk fra markeringen - det blev noget omstændigt skrammel og jeg smed 5 poing og gik fra posten med 15, og ærgerede mig grumt for det var en opgave vi skulle have løst på 1 stop.

Nå men så gælder det jo om at hive sig op og sige NU træner vi hund for resten og gør vores bedste - ikke bare Indy men også MIG!
Det gjorde vi så, og lavede 18, 20, 18 og slutted dagen med 90 point på kortet. Det rakte til en 4. vinder som vi var super glade for - vi var a point med 3.vinder som havde 2 x 20 på kortet så derfor sluttede vi efter.
Jeg var super stolt af ham - han holdt hovedet koldt, havde masser af energi på opgaverne og var super lydig. Han er og bliver min fantastiske Indy dreng - elsker ham til månen og tilbage igen. Han gør altid sit bedste og han tilgiver altid mine fadæser - sikke en hund 💓

Så er han iøvrigt far til både Maggi og Happy 💓

Tak til Erik Aalund GILPA for fin foder præmie og naturligvis havde Dummyshoppen sponseret vinder dummy'er som jeg også fik en af - så er det dejligt at det er en fin gul sommer dummy der minder en om en varm dag.