Top billede

Top billede

tirsdag den 18. august 2020

Twitters debut i Åbenklasse!

 

Idag har Twitter og jeg været et smut på prøve sammen. En fyraftens prøve i Centrum - nærmest i vores baghave Horsens.

Jeg har i den seneste træning med Twitter haft rigtig mange stop i hende og hun har været super skarp på mine anvisninger. Hun søger rigtig fint og har super pæn vildt behandling. Jeg tror faktisk hun er den af mine tæver der er den bedste vildt finder.

Så nu var det tid til at prøve kræfter med Åbenklasseprøven. Åbenklasse er som navnet antyder en Åben prøve hvor den færdig trænede jagthund bedømmes. Twitter var med mig på opsamling det meste af sidste sæson og gjorde det rigtig fint. Hun fandt mange fugle i løbet af sæsonen og var super rolig ved min side og fulgte med i jagten.

Så egentlig syntes jeg at jeg var ret godt klar til prøven i dag :-) men der blev jeg alligevel lidt overrasket..... 

Det var en virkelig fin prøve med mange gode elementer i prøven. Vi startede med en lang enkelt markering på et stort vandhul der lå lige om ad motorvejen. Den hentede hun uden problemer. Mens hun var på vej hjem over vandet - blev der kastet og skudt til en fugl ca. 45 grader til højre for den hun lige havde hentet - men på land.
Så da hun var vel hjemme med første fugl - lå den ny kastede fugl som en dirigering over vand. Det gik virkelig ikke helt efter min plan ha ha. Sendte hende lige på - men hun begyndte at svømme mod samme område hun lige havde været i. Jeg lod hende komme godt ud på vandet inden jeg vinklede hende ind til højre. Det to 2 fløjt at overbevise hende om at hun skulle gå til højre. Da hun så kom på land var hun ret ulydig og ville ikke det samme som jeg ville, så jeg blev bedt om at kalde hjem hvilket var helt fair, jeg havde fået tid og chance til at rette op og det lykkes ikke.

Så fik vi et lille søg og her fandt hun hurtigt en and og søgte så rigtig fint rigtig længe og kom ganske meget omkring uden at finde fugl. Jeg ved ikke om det var fordi at udlæggeren stod ude i søget og hun så ikke helt turde på til det område omkring udlæggeren, for der lå en fugl på begge sider der. Men det skal jeg tjekke i min træning.

Herefter gik vi et godt stykke fri ved fod begge hunde ved siden af hinanden frem til et område på højre hånd - her blev Twitter sendt først og bragte ret hurtigt en and, uden at forstyrre eller lade sig forstyrre af den anden hund - de søger samtidigt - så det var jeg godt tilfreds med.

Så gik vi lidt igen og fik endnu et søg på højre side, her blev min makker hund sendt først og så blev Twitter sendt. Der stod en Camplet inde i skoven som var slået ud og den skulle Twitter lige have styr på inden hun kunne finde en fasan :-) ja ja !

Videre fri ved fod til et nyt område hvor vi fik en dobbelt markering. En på land og så en på vand i modsat retning. Her dummer jeg mig - jeg sender min hund lige i det samme som dommeren siger - katalog nr. 7 - men det var virkelig samtidigt at jeg sendte som han gav mig lov at sende - og den søde dommer sagde at det var ok - hun var helt rolig ved min side og ikke på noget niveau i nærheden af at gå før tid det var mig der lige fik en hjerneblødning og glemte at jeg først må sende når dommeren siger til jøsses !!!
Hun hentede begge fugle rigtig fint, det samme gjorde makker hunden. Mere fri ved fod rundt om vandhullet til en dirigering mere ud i vandet igennem noget siv. Når vi havde sendt hunden måtte vi flytte os så vi kunne se hunden på modsat side at sivene - det gjorde hun også rigtig fint så der var jeg godt tilfreds.
MEN fri ved fod ...... jeg kunne have kvalt hende den lille spirrevip .... altså ikke bogstaveligt men nøj hun var fræk - hun gik og lallede og fulgte mig fint nok - men var SÅ ukoncentreret og slet ikke fokuseret.
MEN MEN.... Så er det bare skønt at møde en dommer der fremhæver alt det gode vi lavede. Jeg var så irriteret inden kritikken at jeg blev helt glad inden i da dommeren fremhævede alle de fine ting og dem var der trods alt flest af. Jeg var helt klar over at jeg ikke skulle have en 1. pr. - men hvor var det dejligt at møde en dommer der fokuserede på alle de gode ting og blot til slut nævnte at vi desværre ikke fik første dirigering hjem og at fri ved fod skulle forbedres lidt.
TAK Lars Mouritsen - det var så dejligt at du lige mindede mig om at Twitter faktisk lavede en masse gode ting på den prøve - jeg havde kun fokus på de negative så skønt at få en positiv kritik på en 2.pr. 

Desværre er der ikke flere åbenklasse B prøver i år som jeg kan deltage på så det bliver til næste år at vi kommer igen - med mindre der dukker en prøve frem på DRK's kalender :-)

Ellers tager vi en sæson mere på Jagt og opsamling og træner videre - det vil vi gerne hygge os med lidt endnu :-)