Top billede

Top billede

mandag den 3. august 2015

Endnu en fin weekend....

Sikke en fantastisk weekend vi har haft.

Søndag var der Vildtspor Unghundemesterskab hvor Peter og Handy helt alene måtte forsvare Brown Hunt'erne og det gjorde de super flot med en fin 1.præmie. Desværre bøvlede de lidt med noget dåvildt undervejs og en line der hang fast så tiden var ikke så god, så det rakte til en 6. plads men jeg var SUPER stolt af de to dygtige drenge.

Tommy og jeg har været afsted på hundeprøve i to dage kan man ønske sig mere :-) Men nøj hvor var vi også trætte i går aftes.

Søndag stod den på WT i Estrup Dam i det nordjyske. En rigtig god prøve havde de lavet, med hjælp fra flittige Per Yttrup som i mine øjne er en mester i at lave prøver.

Ketchup og jeg skulle have vores debut i vinderklasse og samtidigt var det hendes første prøve efter at hun har haft hvalpe som nu kun er 13 uger - så jeg var lidt bekymret for om jeg bød hende for meget og om formen var der.

Som altid gør Ketchup mig til skamme. Hun gik 4 virkelig solide poster og en 5. post knap så solidt. Vi startede på post 2 som var en lang enkelt markering. Jeg var sidste vinderklasse hund på mit hold så der var 3 andre før mig og hvilke andre. Ove Simonsen med to hunde, Tanja Thorsen og Jesper Thrue, alle garvede og erfarende hundefører på dette niveau.
Jeg lader mig desværre rigtig ofte psyke lidt af andres præstationer, så da Ove kom tilbage fra post 2 og sagde at det var en helt umulig markering så var jeg ved at tisse i bukserne af skræk. Det var en lang markering oppe på en høj, hvor vi stort set ikke kunne se hundene før de var oppe i området.

Ketchup løb direkte der op, slog så desværre et slag til den forkerte side - men jeg valgte at gribe ind med det samme mens hun var i området, hvor vi kunne se hinanden. Hun var top lydig og bragte dummyen straks. Det gav 16 point.

Post 3 var en lang dirigering ned af en skråning og over på en anden skråning. Ketchup løb i en virkelig smuk lige linie over, men desværre ikke i et tempo som var overbevisende for mig, så jeg valgte at støtte hende med en back kommando to gange. Vel ovre på højen havde jeg en korrektion, igen var hun super lydig og fulgte min anvisning og bragte dummyen. Det gav 14 point.

Post 4 var dirigering over vand og så ca. 40m bagud på land - det gjorde hun bare helt kanon flot og vi scorede et 20 tal hos søde Flemming Roed. En rigtig fin opgave, som jeg var vild med straks jeg så den, men bekymret for inden vi skulle igang. Godt Tanja og Jesper var så søde til at hjælpe mig og overbevise mig om, at jeg godt kunne løse posterne. Det var rigtig sødt af dem.

Post 5 var et søg langs vandet og hvor man ikke kunne se hunden ret meget. Jeg syntes Ketchup meget hurtigt bragte 3 dummyer, men hun søgte siv kanten grundigt af  og der var der ingen dummyer, så det kostede i point. Dommeren syntes hun var for længe om at løsrive sig - jeg kunne ikke se hende, så jeg kunne ikke gøre noget. Det gav 16 point.

Post 1 var absolut prøvens killer post. Rigtig mange vinderklasse hunde røg ud på den og det psykede mig virkelig meget at Tommy røg ud på denne post for Navy er stærk på vand, så jeg følte at det var helt umuligt når de to ikke kunne. Men men men jeg tog et solidt greb i nakken på mig selv og tænkte på Wayne Mitchell som sagde til mig - vil du bare hente dummyer eller vil du udfordres ! Jeg tog udfordringen op og besluttede mig for at jeg ville kæmpe, så længe Walter Mygil gad at se på mig.

Posten var en vand dirigering med en distraktion kastet. Det er svært at forklare posten men distraktionen bliver kastet på land i venstre side og dirigeringen ligger ligeledes i samme side men længere ude. Så man skulle holde hunden på blankt vand og dirigerer forbi distraktionen.

Dirigeringen var godt nok ikke køn men hun plukkede markeringen trods at jeg havde herset med hende på vandet. Det lykkedes og jeg lærte at det hjælper at insisterer og Ketchup lærte at hun godt kunne stole på mig. Det var virkelig en sejr. Walter gav mig bare 6 point for arbejdet, men det var jeg lige glad med - jeg var lykkelig over at vi fik begge dummyer hjem :-)

Dermed bestod vi Vinderklasse WT'en med 72 point - det var jeg rigtig fornøjet med og jeg syntes at Ketchup var SÅ sej !!

I begynderklassen var Helle og Spica igen totalt suveræne og blev igen WT1 - de to er et helt kanon makker par og jeg bliver så glad hver gang jeg ser dem arbejde - de er sådan et fint match. Det lille gule lyn og Helle.

Lene Meisner og Kondi deltog også i vinderklassen men måtte desværre indkasserer et nul på post 1 og post 4. Tommy og Navy startede med 2 x 0 hvilket er meget usædvanligt for de to, men post 1, fortalte Tommy at han undervurderede lidt og det var den post de startede med øv at starte med et 0, post 2 kæmpede de også med og måtte indkasserer et 0, det er bare ikke fedt at få 0 på de to første poster - så har man allermest lyst til at køre hjem. Men heldigvis blev han og trænede på de sidste poster og tog mig med hjem :-)

En dejlig weekend og sikke nogle skønne oplevelser med vores hunde :-)