Top billede

Top billede

onsdag den 5. august 2015

Træning og hygge....

På søndag er der markprøve unghundemesterskab i Dansk Retriever Klub. Vi har både Indy og Skimmer tilmeldt og er også så priviligeret at 3 af de fine H-hvalpe er tilmeldt. Det bliver en spændende dag, det er altid lidt særligt at starte på et Mesterskab.

Her i huset træner vi aldrig vores unghunde mod et mesterskab. Vi træner dem - men præcis som vi ville gøre hvis der ikke eksisterede et mesterskab. Unghunde skal bygges stille og roligt op og hvis man sigter alene efter mesterskaber så risikerer man at miste helheden og skabe problemer der kan være svære at træne væk igen.

I ugen op til et mesterskab som dette træner vi kun selvtillids øvelser. Sørger for at hundene hele tiden får en let opgave de har let ved at løse. De skal være ved at revne af selvtillid inden Mesterskabet så de kigger på alle opgaver som Pippi langstrømpe ville gøre det :-)
For de af jer der ikke kender Pippi Langstrømpe så kan jeg citerer hende: Det har jeg aldrig prøvet før så det er jeg sikkert god til :-)

I dag skal jeg et smut til Hinnerup og besøge Magtor v/Christian Hembo. Flere af hundene skal have et 10.000 km eftersyn inden turen går til Norge om 2 uger. Det er skønt at have Christian så tæt på - selvom der er en god times kørsel så er det luksus at have en så dygtig behandler i rimlig køreafstand.

Alle hundene virker rigtig fit, men jeg vil ikke tage nogen chancer når vi forlanger så meget af dem som vi gør i denne tid.

I går trænede jeg med Jeanette i Fredericia. Vi fik trænet en del vand arbejde og jeg nyder virkelig at træne med Jeanette for hun er SÅ kvik i pæren til at se på hundene og vurdere ting jeg ikke altid selv får øje på. Det er ikke altid let at vurdere sin egen hund og præstation, for slet ikke at tale om hvad man selv fjoller rundt i af utydligt krops sprog og andre detaljer.
Det er guld at have en trænings makker at sparre med - det er jo hele humlen ved at træne med nogen - at vi kigger på hinanden og siger højt hvad vi ser. Det gør os helt sikkert bedre.

Jeanette arbejder lige som jeg ofte aften så vi kan træne om formiddagen - det er helt kanon :-)

I aften skal vi træne lidt med team Norge som også er Jeanette, Helle, Tomm og jeg, ja og så har Peter sneget sig ind med Handy som skal løftes lidt inden Mesterskabet på søndag. Vi trænede også i mandags og jeg er godt nok imponeret af Handy som løser opgaverne vildt fint, taget i betragtning at han primært går spor med Peter. De skal nok komme godt igennem på søndag de to :-)