Top billede

Top billede

lørdag den 25. juli 2015

Uge brev fra Lena og Tweed :-)

Hej Pernille
Her kommer en lille opdatering på Tweed's første uge i det Sønderjyske.
Må sige hun er faldet ret hurtig til. Og for hver dag der går så bliver hun mere og mere fræk. Hun er begyndt at rende efter de andre og "napper" dem i sideflæsket, og opfordrer dem til leg. Hun prøver at følge efter dem på de små ture vi tager ud i terrænet, men ved også godt hvor hun skal løbe hen når de andre bliver væk for hende.
Hun er en lille sovetryne som næsten har sovet igennem hver nat, måske er vi lige ude og tisse en tur, men hun ligger sig straks til at sove når vi kommer ind igen. Ja om morgenen skal hun først lige vågne og strække sig, putte lidt ekstra på dynen inden hun er klar til at komme ud.
Vi har fået en lille rutine med at hende og den gamle kommer ud og bliver luftet på græsplænen bag ved huset som det første. Bagefter kommer hun så med på tur med de andre to, men på det meste af turen sidder hun i en rygsæk, som jeg bærer på maven. Det synes hun er vældig fint, så kan hun følge med.
Mandag havde jeg fri fra arbejde og min nevø var hos os hele dagen. Vi fik en tur på gågaden i Tønder, det var kun ca. 15 min, men hun tog det bare med knusende ro. Der skulle snuses til alt og alle steder, men hun var ikke det mindste påvirket af alle de mennesker der var. Hun syntes kun det var spændende at snakke med alle og enhver, og dem er der jo mange af når man kommer med sådan en lille hvalp. Ja min nevø syntes da godt nok et var utroligt som alle ville hilse. Så vi hilste på unge og gamle.
Tirsdag, Onsdag og torsdag var Bine og Tweed med mig på arbejde. De gik det meste af tiden ude sammen med mig. Havde tæppe med og legesager som de kunne hygge med, og fik ind i mellem et lille tyggeben. Ja ved Møgeltønder kirke kom der den ene dag to busser med tyske turister, og da vi var på græsplænen lige ved indgangen, så fik de jo øje på os. Så de skulle næsten alle hilse på og nogle tog endda billeder af os. Så bagefter blev tweed træt og hende og Bine tog en ordentlig middagslur i buret i bilen.
I dag havde jeg så Fanta og Tweed med, og vi tog på hjemturen forbi gågaden igen.
Tweed har hilst på hele min familie, store som små  og hun er tit med omme ved mine forældre som bare er helt vilde med hende. Men da jeg også har taget nogle små ture over på torvet og rundt om matriklen, så har hun faktisk hilst på en del børn allerede. Jeg tror det var lørdag hvor jeg ville tage hende med over på torvet for første gang, men vi kom kun ud til hoveddøren. Der var simpelthen for mange fremmede lyde og der skete for meget omkring hende så hun blev lidt usikker. Fordi jeg så lige faldt i snak med min genbo, kravlede hun ind bag mine ben og faldt i søvn.
Søndag hen på eftermiddagen hvor der ikke er nær så meget trafik i byen, prøvede vi igen. Vi tog Fanta med. Det var her vi fik hilst på en mormor, mor og deres lille dreng. Vi sad på en bænk og de kom stille og rolige hen for at hilse på. Ja det endte med at drengen sad og fodrede Tweed med noget af hendes egen foder. Det var en rigtig god og positiv oplevelse.
Allerede nu har Tweed vænnet sig rigtig meget til alle lydene, hun følger glædeligt med hen ad fortovet. Så tror jeg også at da min bagdør står åben det meste af tiden når vi er hjemme, gør at hun hører disse lyde hele tiden.
Her i weekenden er der byfest i byen. Her sidst på eftermiddagen vil vi en tur over på " festpladsen" for at gå en runde ved teltene og hoppeborgene. I morgen tidlig bliver der serveret morgenmad i gaden, og da bruger de mit rum over bag til at brygge kaffe i og smøre rundstykker, så da kommer der lidt flere mennesker her i baggården end normalt, og vi skal da en lille tur langs i gaden for at snakke med mange forskellige mennesker, børn og hunde.
Jeg kan kun sige hun er bare for lækker, hviler meget i sig selv og tager det meste med stor nysgerrighed. Er en lille charmetrold og laver mange sjove ting indimellem.Smil
Nå ja jeg er begyndt at klikke træne hende. Det vil sige har introduceret hende for den, og vi er lidt i gang med en kontakt øvelse. Snart prøver vi at begynde på baljeøvelsen.
Og det første spor vil vi også prøve en af dagene, men alt til sin tid.
Jeg regner med at skrive en lille opdatering næste uge igen så du kan følge med i hvad vi sådan går og oplever. Og er der noget specielt som hun gerne skal prøve så sig endelig til.
God weekend til jer.
Mange hilsner
Lena og de fire Brown Hunter

Hvor heldig har jeg lov at være at min skønne dejlige hundehvalp bliver passet i så kyndige hænder - tusinde tak søde Lena :-)