Top billede

Top billede

lørdag den 19. september 2015

Blandede boljser ....

Først endnu lidt fine resultater !
Nina og Kanutten i Norge har igen været på prøve i åbenklasse B, de fik atter en fin 1.pr. og blev igen prøvens bedste hund - Tillykke Nina og Capri Kanutski !
Åbenklasse i Norge er noget sværere end en dansk åbenklasse, så Nina og Capri har gjort et godt job.

Jeg har siddet og ryddet op i mine trænings artikler og faldt over lidt artikler som måske kan være til glæde for vores hvalpe købere på torsdags holdet - så dem sender jeg lige til jer :-)

I går eftermiddags fik vi sat den første af lysmasterne op på brak marken - hvor er det vildt underligt at sådan en mast virker helt normal når den ligger på jorden og når så man rejser den i lodret så er den godt nok høj :-) 7m er alligevel noget - men sikke en masse lys den giver :-) Tusinde tak til Tommy fordi du kæmper med mit lille projekt.

I dag kommer der endnu en op og så er der jo i forvejen nogle stykker sat op som skal forlænges - men vi har p.t. lys nok til træningen og jeg glæder mig helt vildt til at de første hold går i luften mandag og tirsdag.

Der er foreberedt så mange gode opgaver til jer og jeg glæder mig sådan til at se nye og kendte ansigter til træningen. Konceptet med jagtlydighed har jeg tænkt over i et års tid. Jeg syntes at der generelt ofres for lidt tid og kærlighed på at afpudse og polerer de færdigheder som gør en øvelse rigtig fin. Nemlig alt arbejdet inde omkring føreren. De fleste hundeførere hader lydighed, så jeg tænker at hvis jeg "camouflerer" lydigheden med lidt apporteringer - så bliver det lettere at sluge for både hund og førere. Jeg glæder mig meget til at vi skal polerer sammen :-)

Jeg får ikke trænet så meget med Indy som jeg kunne ønske mig, omvendt tror jeg ikke at han tager skade af at holde en lille pause. Lille Tweed tager en del af min tid og jeg får trænet lidt med hende hver dag. Det er tydeligt for mig at det går bedre og bedre. Dels fordi vi lærere hinanden bedre at kende og hun bliver mere og mere tryg i sine nye omgivelser. Hun er en rigtig speciel hund med en skøn personlighed. Blød som smør og alligevel viljestærk i nogle sammenhæng. Jeg tror hun bliver en udfordring at træne men omvendt så er hun rasende kvik på nogle områder - så måske undervurdere jeg hende :-)

Gamle Silke har virkelig nogle træls dage i denne tid - hun er dårligt gående og det er tydeligt at gigten plager hende og de dage med specielt kold vind der bliver det endnu ringere. Vi har en aftale om at hun skal med ud og gå en lille tur et par gange dagligt - meeeen det kniber nu, så jeg må nok se i øjnene at jeg har hende på lånt tid.... piv !

I går havde Ketchup sin debut på vinder A. Det var en noget underlig oplevelse syntes jeg. Måske også fordi prøven var speciel. Vi fik fugl omkring kl 11 om formiddagen og blev anvist et område ca. 70 m ude i noget pil - Vi stod inde i en frugt have og fuglen var ikke markeret da vi gik på en stub mark bag et hegn da agerhønen blev skudt på modsat side af hegnet.
En dirigeringsopgave på lykke og fromme :-) Kunne følge hende de første 30 m, og så forsvandt hun i pilen med en back kommando i ryggen fra mig. Jeg sjusede mig frem til hvornår hun ca. var i området og gav område fløjt. Efter lidt tid kom hun frem i højre side af terrænet og kiggede på mig - fik dirigeret hende over mod området igen men ikke nemt at dirigere i så høj vegetation.

Jeg blev kaldt hjem og Louise blev sendt men fra kanten af pilen, så hun lettere kunne følge Micka alligevel forsvandt Micka ud i et vandhul - det var helt umuligt at se hundene :-) - ingen af os fandt fuglen og det gjorde dommerne heller ikke.

I samme pile mark gik vi så i en stund til der atter blev fældet fugl. Ketchup markere ikke fuglen for der gik to ænder bagud samtidigt. Jeg kan ikke se nedfalds stedet og mit manglende tredimensionelle syn fik en svær opgave - da jeg ser fuglen kort i luften før den falder. Jeg sender igen på lykke og fromme og hun forsvinder i terrænet 15 m fra mig, så jeg er prisgivet  :-) Jeg kan ikke se hende og dermed ikke hjælpe hende. Bliver bedt om at kalde hjem. Louise bliver sendt og hun står lidt "heldigere" end mig - hun står nemlig i et spor og kan se Micka en del af vejen og her er dommeren venlig og guide hende med sin stok så hun kan se hvor hunden er :-) - godt for hende, de bringer fuglen. Ketchup og jeg er Eyeviped  :-)
Må indrømme at jeg altid har syntes at Vinder A er noget underligt noget, det syntes jeg stadig  :-) men vi kommer igen, for vi har viljen og helt sikkert også evnerne - så vi skal vise dem skal vi !!!