Top billede

Top billede

mandag den 22. august 2016

Smithsteads kennel in Carlisle

Wauuu vi har tilbragt 3 skønne dage hos George og Polly Dunkley. Større gæstfrihed og varmere venskab skal vi lede længe efter. George er spaniel mand og Polly har labrador, begge jægere og hundefolk helt ud til fingerspidserne. De har et mega stort område der er langt ud i hunde trænings områder, der er indhegninger i forlængelse af hinanden så hundene skal springe 4 hegn og en mur. Der er store åbne arealer med små grupper af træer, der er skov med store slugter og vand, der er vandhul med ø i midten og skrænt op til et hegn der fører ud på en mark, der er en hel mark fuld af lyserøde slyngplanter som virkelig er svære at hente markeringer i - alternativ træning til roer.

De har bare alt på Smithsteads og der er så smukt og George og Polly er SÅ søde. Vi elskede de 3 dage. Ingen internet, ingen telefon forbindelse, men fantastisk kildevand, skøn mad, masser af hundetræning, behøver vi så mere :-)

Mandag kom Maxine og trænede med os. Pips, Polly, Max og os, vi fik virkelig prøvet hundene af med bomber boys og blinde dirigeringer diagonalt på grøfter og med snævre vinkler til de afskudte dummyer. Indy arbejdede helt fantastisk. Jeg var virkelig imponeret af ham. Tommy og Skimmer kæmpede noget og hans gamle problem med at han låste dukkede op igen øv øv !

Polly havde Indy bror Ochre med, Pips havde Sunny og Mango,med så det var virkelig sjovt at se de 3 brødre og deres mor Mango i fuld sving. Indy spørger lidt for hurtigt hvis han ikke finder dummyen i området, men hvor fik vi meget ros af Polly, det var virkelig dejligt.

Jeg fik hilst på Blitz, Indy's far som er 10 år og desværre syg, han har betændelse i bugspytkirtlen og de troede at de havde fået styr på det for 14 dage siden - men nu er det kommet igen og han ser virkelig syg ud, det var så sørgeligt at se ham nu iforhold til da jeg så ham for 1 år siden på IGL. Polly er meget bekymret for ham og hun elsker ham meget højt, så det var tydeligt at hun var meget berørt af hans sygdom.

Mandag aften ankom James en af Pips trænings makkere og hans sorte tæve Amber, rigtig hyggeligt at møde James, og vi spiste igen skøn mad.

Tirsdag ankom Christine Spalding der ejer Indy's søster Elsa, sammen med Philippas kennel pige Claudia, en rigtig skøn pige som p.t. fører Mango på træningen for at lærer at arbejde med gun dogs.

Om formiddagen stod jeg for træningen og valgte at bygge lidt opgaver op. Dels fordi jeg så at Maxines hund fik alt for svære opgaver om mandagen og også skimmer havde brug for lidt opbygning. Det viste sig at passe rigtig godt flere af hundene. Jeg startede med en opvarmning med en target markering hvor Max startede tæt på og rykkede så længere fra og de andre startede længere fra og rykkede endnu længere væk.

Herefter lavede jeg lidt markeringer og memories i to indhegninger der lå med en vinkle på bare 45 grader, først en markeing i hver og så sende tilbage efter en dirigering. Denne opgave var kun til Max og hendes unge hund og det gik super fint, så det var godt at se dem få lidt selvtillid og lidt smil frem.

Herefter fik de andre enden en rigtig lang markering som Max kastede til dem - de startede alle ALT for langt fra men fik arbejdet sig ind på den afstand hundene behøvede :-) he he - så var det tid til te og en pause.

Eftermiddagen gik med at træne spring og det var bare fedt. Hundene nød det også selv om de blev herset med for at gå lige linier igennem indhegningerne og til sidst over muren. Behøver jeg sige at Indy gik lige på alle gange :-)
Elsker den hund. Tommy havde valgt at give Skimmer fri denne dag så han gik med Navy hele dagen og hold nu op hvor gik han godt. Den lille sorte firkant bare slugte alt råt og gik helt kanon.

Det var SKØNT at se Elsa - Indy's søster - hun var en smuk tæve med en hanhunds vilje - wau hun var lækker. Knap så godt tæmmet som drengene men rigtig rigtig fin.
Polly var ude og dømme en Field Trial på the Moor så hun var ikke med denne dag men spiste med om aftenen og vi nød selskabet af både Polly og George - nogle mennesker klikker man bare bedre med end andre.

Det var egentlig meningen at vi skulle med Philippa på Field Trial for at få lov at se en prøve på The Moor på Grouse. Men om aftene foreslog George om ikke Tommy hellere ville ud og skyde lerduer sammen med ham, jo jo det ville Tommy hellere, og så syntes Polly at jeg skulle blive og træne med hende, hvor heldig har man lov at være. Alt ok med Philippa som om morgenen dragede afsted med Claudia for at Triale på the Moor.

Vi stod om klokken 8 og spiste dejlig morgenmad og så ud og træne med Polly - det var bare SÅ godt. Polly var super dygtig til at lave en kombination af opbygning af kendte områder og så helt blinde imellem. Både Christine og jeg lærte så meget af denne dygtige, rolige og meget sikre dame. Polly handler så stille at du knap høre hendes kommandoer, hun er sikker i hvornår og hvor meget hun griber ind og hun er dygtig til at formidle. Det var skønne timer. Polly roste Indy og mig så meget at jeg blev helt flov. Hun syntes jeg havde lavet et flot stykke arbejde med ham, kom med gode konstruktive forslag til hvad jeg skulle træne nu og i fremtiden, det var virkelig guld værd.

Tommy kom også retur med strålende øjne og højt humør. Vi drak te og snakkede hunde. Vi blev inviteret til at komme igen hvornår vi havde lyst - de havde nydt vores selskab og vi deres, jeg tror vi kommer til at holde kontakt og ses igen - for vi nød at være i selskab med hinanden.

Som om alt dette ikke var nok - så bemærkede Polly at jeg var lidt stiv når jeg rejste mig fra en stol. Åååhhh ja - jeg måtte forklare om min dårlige ryg. Straks blev George tilkaldt og så måtte jeg ind og ligge på gulvet og have en behandling. George er nemlig læge og han kan noget jeg tror minder om det Anne Line Pedersen i A-touch kan - så jeg blev trykket hist og pist og fik nogle øvelser jeg skulle lave og ja så var jeg faktisk markant bedre - skisme hokus pokus :-) men jeg er lige glad hvis blot det virker :-)

Fyldt til randen med skønne oplevelser, smuk natur og nye dejlige venner - kørte vi over The Moor tilbage til Buttercrambe og Philippa :-)
Fortsættelse følger ........