Top billede

Top billede

fredag den 20. februar 2015

Føler mig vildt priviligeret....

Vi har i øjeblikket rigtig mange henvendelser på hvalpe. Vi har ikke parret en eneste tæve endnu, men alligevel strømmer det ind med henvendelser. Det er henvendelser fra engagerede købere der har sat sig ind i hvad de ønsker sig og der er et formål med anskaffelsen af hunden. De har styr på hvilke kuld vi venter og hvilket kuld de ønsker hvalp fra. Enten fordi tidspunktet passer bedst eller fordi de vil have hvalp fra præcis den kombination.

Det er et stort privilegie som opdrætter at have så fine henvendelser, allerede inden tæverne er parret. Det er dejligt at have besøg af engagerede og målrettede kommende hundeejere. Det syntes jeg bliver bedre og bedre med årene. Hvor har der været en stor udvikling i min tid som opdrætter.

Da jeg lavede mit første kuld i juni 1995 var tiden en ganske anden. Den gang kunne købere blive helt tomme i blikket når jeg stolt fortalte at min tæve var HD fri i 5. generationer bagud. De fleste af dem sagde hofte dys.... hva' for noget ?? Albuer var hun også undersøgt og fri på men det var endnu ganske ukendt og kun få røntgen fotograferede albuer den gang.

I dag ved alle købere hvad dysplasi og atrose er på godt og ondt. De er bevidst om at hundens egenstatus er af mindre betydning og indeks tallet af større betydning. DNA testene er stadig en udfordring - men det er dog let at forklarer at hunden er sund og rask og aldrig kan give sygdomme videre til hvalpene blot fordi den evt. er bærer af en eller anden lidelse. Tror faktisk der er flere opdrættere, der har svært ved at forstå dette, end hvalpekøbere ha ha !

I dag har mange hvalpekøbere læst tykke bøger og besøgt flere opdrættere inden de træffer deres valg og det er helt fantastisk at blive mødt med klog og interesserede spørgsmål. Alle ønsker at se vores hunde arbejde så vi starter altid på marken. Det syntes jeg er rigtig fedt for det viser at de også er bekendt med hvad de ønsker af en jagthund. Der skal være energi, engagement, samarbejdslyst og vilje, sagde en af vores kommende hvalpekøbere - det var skønt at høre.

Det bliver en spændende sæson vi går i møde og vi glæder os til at følge  de kommende kuld de næste års tid, hvor de udvikler sig til dygtige jagthunde for det er vi ikke itvivl om med det fine hvalpekøbere vi allerede nu har på listen.